Aktuality
Liberecký kraj vybízí Klub zastupitelů ČSSD k fundovanější kritice
Pisatelé zprávy nazvané „Na kraji buď veřejné zakázky vypisovat neumí, nebo umět nechtějí“ podepsaní jako Klub zastupitelů ČSSD si vzali na svou křivou mušku veřejné zakázky, údajnou neprofesionalitu zaměstnanců úřadu, a také údajnou předem danou „zaujatost“ hodnotící komise při výběru dodavatele nového krajského magazínu (místo měsíčníku).
„Musím se proti těmto tvrzením, ve kterých ČSSD neomaleně útočí na Liberecký kraj i jeho úředníky, důrazně ohradit,“ řekl náměstek hejtmana LK pro ekonomiku Marek Pieter.
„Je jistě nemilé, že se zmiňovaná veřejná zakázka na magazín musí opakovat. Ale v souladu se zákonem byla soutěž zrušena a opakovaně vyhlášena, a to hlavně z toho důvodu, aby byla odstraněna případná rizika z přesného nedodržení legislativního postupu. Zdůrazňuji, že chybu v zadávací dokumentaci jsme narozdíl od předchozích vlád veřejně přiznali a navíc ji odhalil nově nastavěný vlastní vnitřní kontrolní systém. To je celý, jen krajskými zastupiteli ČSSD nesmyslně nafouknutý, problém,“ doplnil a připomněl, že přestože bylo zadání před jednáním rady k dispozici všem zastupitelským klubům, tedy i ČSSD, nikdo k němu nevznesl žádnou připomínku.
Podle něj na čiré spekulace, ke kterým se ve své přímé řeči snížila předsedkyně zastupitelského klubu ČSSD Lenka Kadlecová, nemá snad ani smysl reagovat.
„Ujišťuji všechny, že nás takové myšlenky ani nenapadají. Krajští sociální demokraté ale asi vycházejí ze své předchozí „dobré“ praxe řízení veřejných zakázek,“ podotkl náměstek.
Naopak. Současná koalice po svém nástupu změnila systém organizování veřejných zakázek a otevřela je většímu počtu uchazečů i veřejnosti. Všechny zakázky jsou otevřené a uveřejňovány se svou historií spolu s dokumenty na profilu zadavatele i v nižším, než zákonem nastaveném limitu. Do hodnotících komisí mohou, na rozdíl od minulé krajské vlády, delegovat své zástupce všechny politické kluby, tedy i ČSSD. Klub ČSSD však bohužel tohoto práva například oproti klubu KSČM hojně nevyužívá.
Podle předsedkyně klubu ČSSD prý za jejich vlády v této souvislosti k excesům, jak se expresivně vyjadřuje, nedocházelo. Zřejmě neměla správné informace, nebo jí je její spolupracovníci zatajili.
Jeden příklad: U dvou externích administrátorů silničních staveb uložil Libereckému kraji Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pokuty za pochybení ve veřejných zakázkách ve výši 55.000 Kč. Dále podal Liberecký kraj žaloby na externího administrátora, který Libereckému kraji v roce 2010 způsobil škodu při administraci veřejných zakázek financovaných ze zdrojů EU ve výši cca 7.696.067 Kč!!! Navíc stále ještě probíhají kontroly dalších zadávacích řízení a výsledky nejsou jisté (S externími administrátory byly v letech 2009 – 2013 - většinou za krajské vlády ČSSD, uzavřeny smlouvy na částku cca 13 216 000 Kč s DPH.)
A ještě jednu fundovanou kritiku vyfasovali radní a krajští úředníci - prodlužují prý termíny zadávací řízení na zajištění dopravní obslužnosti v Libereckém kraji. Žel, právě toto zadávací řízení administruje pro LK externí administrátor, se kterým uzavřela předchozí krajská vláda ČSSD smlouvu již v roce 2011. Kraj neměl důvod pochybovat o znalostech zákona tohoto administrátora či snad o neschopnosti zadání veřejné zakázky zpracovat, jak uvádí ČSSD.
„Chápu sice úlohu opozice, která má kontrolovat činnost Rady LK i práci zastupitelstva. Bylo by však dobré, kdyby při jakékoliv polemice, diskusi či kritice pracovali krajští zastupitelé ČSSD s předem ověřenými fakty a nemátli lidem hlavu výmysly. Jinak se takovým postojem sami zesměšňují,“ zdůraznil hejtman LK Martin Půta s tím, že opozici, a zejména sedmičlenný Klub zastupitelů ČSSD, opět vyzývá ke konstruktivní kritice a neúnavné práci pro občany Libereckého kraje.
Porovnání kvality a stylu zadávání veřejných zakázek Libereckým krajem je zřejmé z přiložené tabulky:
Přehled | Koalice ČSSD | Koalice SLK |
12/2011 – 11/2012 | 12/2012 – 11/2013 | |
Počet zahájených veřejných zakázek, zadávaných dle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen "zakázky" - (ks) | 24 | 57 |
Z toho: |
|
|
Zadané zakázky | 12 | 34 |
Zrušené zakázky | 10 (50% z celkového počtu zakázek) | 10 (17 % z celkového počtu zakázek) |
Ještě neukončené | 2 | 13 |
Předpokládaná hodnota zadaných zakázek (Kč) | 134.477.924 | 337.915.274 |
Výsledná cena zakázek (Kč) | 108.063.423 | 232.217.848,78 |
Úspora = předpokládaná hodnota – získaná cena | 26.414.501 - 19,64 % | 105.697.425,22 - 31,28 % |
Zrušeno veřejných zakázek na základě chyby v administraci (%) | 1 | 1 |
Sankce za nedodržení postupu dle zákona u veřejných zakázek (Kč) | 55.000 | 0 |