Aktuality
Liberecký kraj zlepšuje cestování vlakem
Liberecký kraj má zpracovánu dlouhodobou koncepci rozvoje železnice. Pomohla k tomu účast společnosti KORID LK v mezinárodním projektu Inter-REGIO-RAIL.
Zde jsou některé praktické výstupy:
· Oprava trati do Jablonce n. N. a Tanvaldu se uskuteční již příští rok.
· Kraj usiluje také o rekonstrukci železnice z Liberce do České Lípy, aby cesta vlakem trvala méně než hodinu.
· Hlavním cílem Libereckého kraje je zásadní zrychlení vlakového spojení do Prahy. Po modernizované trati by byl vlak jen z Liberce do Turnova o 20 minut rychlejší.
Zpracována koncepce rozvoje železnice
Pro zpracování kvalitní koncepce rozvoje železnice se Liberecký kraj zapojil do mezinárodního projektu Inter-REGIO-RAIL (www.interregiorail.eu).
"Chtěli jsme mít informace o nejlepších evropských projektech v podobných regionech a využít zkušeností a rad partnerů z ostatních zemí," popisuje důvody účasti krajské společnosti KORID LK v evropském projektu její ředitel Jiří Hruboň.
Vykročení železnice správným směrem
Kvalita vlaků se díky úspěšným výběrovým řízením v posledních letech zásadně zlepšila. Se starými špinavými motoráky se již běžně nesetkáte. Liberecký kraj se může pochlubit nejvyšším podílem moderních vlaků v republice.
Hejtman Martin Půta se tak rozhodně nemusí stydět pozvat cestující ke svezení: "Z Liberce přes Hrádek n. N. a Žitavu do Varnsdorfu jezdí elegantní zelenobílé jednotky spolehlivě každou hodinu. Ve spolupráci Libereckého kraje s německými partnery bylo modernizováno liberecké nástupiště a postavena nová zastávka v centru Varnsdorfu."
Vlaky jsou čisté a jezdí včas. Také na Frýdlantsku a při cestách přes Tanvald do hor se cestující svezou novými bezbariérovými vozy od švýcarského výrobce Stadler.
Po nových vlacích jsou na řadě koleje
Objednávku regionálních vlaků mají na starosti kraje.
"Přestože jsme nasadili moderní soupravy, další zlepšení cestování zatím nabídnout nemůžeme. Problémem jsou zastaralé tratě ve špatném stavu. Investice státu do zrychlení železnice se Libereckému kraji přes opakované urgence vyhýbají," hodnotí situaci hejtman.
"Zastaralé koleje pro provoz nových vlaků nestačí. Požadavky cestujících se za posledních sto let, co koleje leží, radikálně změnily. Traťová rychlost 40 - 60 km/h už nikomu nevyhovuje. Kraj investuje do vozidel a provozu vlaků značné prostředky, proto jsou požadavky zlepšit tratě oprávněné. Abychom přiměli stát investovat do železnice i v Libereckém kraji, sestavili jsme celkovou koncepci rozvoje železnice, ve které jsou uvedeny cíle, kterých chceme na jednotlivých tratích dosáhnout," uvádí manažer projektu INTER-REGIO-RAIL Pavel Blažek ze společnosti KORID LK.
Z Liberce do centra Prahy vlakem za hodinu
Zlepšení železnice Liberec - Praha je hlavním dlouhodobým cílem Libereckého kraje. „Liberec je jediným sídelním městem kraje ČR, které nemá kvalitní a konkurenceschopné železniční spojení s hlavním městem!“ připomenul Vladimír Mastník, člen rady pověřený řízením resortu dopravy. Aktuálně Kraj spolufinancuje zpracování podrobné technicko-ekonomické studie. Zkrácená trasa mezi Libercem a Turnovem je obsažena v Zásadách územního rozvoje. Vedle komfortu, známého z ostravských expresů, by kapacitní železnice odstranila problém s vyprodanými spoji. Modernizace zrychlí cestu z Liberce nejen do Prahy, ale také do Turnova, Semil, Mladé Boleslavi, přes Nymburk do Hradce Králové a z Českolipska do Prahy.
Kvalitní vlakové spojení do Žitavy, Frýdlantu, Tanvaldu a na Českolipsku
Projekt Inter-REGIO-RAIL nezapomíná ani na ostatní vlaková spojení.
"Páteřním spojením regionu je také linka Liberec - Česká Lípa - Děčín. I zde příští rok vyjedou nové vlaky," zdůrazňuje hejtman Martin Půta potřebnou rekonstrukci kolejí, která se připravuje. "Cílem je zrychlení trati z Liberce do České Lípy pod hodinu," dodal.
Příští rok se uskuteční modernizace trati Liberec - Tanvald. Křižování bude rychlejší a vlaky začnou jezdit ve špičce každých 30 minut.
"Aby železnice na Tanvaldsku nabízela dobré služby jako celek, bude ze strany státu třeba opravit křivé koleje také do Josefova Dolu a z Tanvaldu do Železného Brodu, kde stav trati brání Libereckému kraji zavést z Liberce přes Tanvald k dnešním vlakům do Harrachova i přímé spojení do Plavů a Železného Brodu," přibližuje plány hejtman.
"Se SŽDC, která se o tratě stará, připravujeme též modernizace stanic. Bezbariérová nástupiště by měla vzniknout v České Lípě, Frýdlantu, Raspenavě a v Harrachově," doplnil.
Zatím neúspěšná jsou jednání s polskou stranou o opravě havarijního stavu trati mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou, přestože tu bude na základě výsledků dalšího výběrového řízení Liberecký kraj objednávat více vlaků do Drážďan. Po opravě vznikne velmi rychlé spojení z Liberce přes Žitavu i do Zhořelce a Berlína.
Vedlejší efekty projektu Inter-REGIO-RAIL v mezinárodním měřítku
V rámci projektových prací došlo k velmi intenzívní spolupráci a výměně zkušeností mezi projektovými týmy všech 4 zúčastněných zemí (DE, IT, PL, CZ). Pod vedením vedoucího partnera projektu, německé asociace objednatelů drážní dopravy BAG-SPNV, vznikla iniciativa k založení mezinárodní asociace objednatelů drážní dopravy v Evropě. V květnu bylo na mezinárodní konferenci projektu v italské Bologni uzavřeno Memorandum o porozumění, které za Českou asociaci organizátorů veřejné dopravy podepsal Jiří Hruboň. Před 2 týdny se konalo pracovní jednání v Paříži, na kterém zástupci národních asociací zastupujících organizátory veřejné či drážní dopravy 4 zemí – Franci, Německa, Itálie a České republiky jednali o konkrétních dalších krocích vedoucích k založení asociace.
K tomu Jiří Hruboň uvedl: „Evropská komise postrádá partnera a oponenta pro diskusi o legislativních změnách ve veřejné a především drážní dopravě v Evropské unii a zakládaná asociace by měla toto vakuum vyplnit. Nás může těšit, že Česká republika je u zrodu této asociace, zástupce ČR je z KORIDu a Liberecký kraj je dáván jako příklad propracovaného integrovaného dopravního systému veřejné dopravy v celém regionu.“