Autobusy budou jezdit i na Semilsku podle zlevněných cen, stávková pohotovost řidičů skončila

20. 10. 2014
Podpis smlouvy

Rada Libereckého kraje schválila na svém dnešním mimořádném zasedání smlouvu o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové osobní dopravě pro přechodné zabezpečení stanoveného rozsahu dopravní obslužnosti Libereckého kraje pro oblast Východ se společností BusLine a.s. Současně s podpisem smlouvy ve 14 hodin skončila stávková pohotovost řidičů autobusů v regionální dopravě v Libereckém kraji.

Cena dopravního výkonu pro oblast východ bude 30,30 Kč/km po 1. 1. 2015, Liberecký kraj tedy oproti stávající ceně dopravního výkonu 32 Kč za km uspoří ročně v oblasti východ: 9 183 264 Kč.

Již dne 6. 10. 2014 byly schváleny a uzavřeny smlouvy pro oblasti Západ a Sever se společnostmi ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec. V současné době má Liberecký kraj smluvně zajištěnu dopravní obslužnost po 1. 1. 2015 na dobu dvou let s možností roční opce a s možností půl roční výpovědi smlouvy.   

„Nabídková cena pro oblast Východ může být objektivně vyšší než v oblasti Sever a Západ především z důvodu klimatických podmínek a charakteru území  - hustota osídlení, reliéf krajiny, což má vliv zejména na zvýšené náklady na pohonné hmoty,“ uvedl krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.

Na výši nabídkové ceny má podle něj vliv i vyšší kvalita vozového parku, BusLine  jako jediný zájemce akceptoval původní standardy kvality, tedy komfort cestujících, a skutečnost, že v této oblasti jsou nižší kilometrické proběhy vozidel.

Všechny uvedené faktory pak mají negativní vliv na výši ceny dopravního výkonu.

„Ve srovnání s letošním rokem uspoří Liberecký kraj za všechny tři oblasti celkem cca 27 miliónů korun, na Semilsku přes devět milionů korun,“ zdůraznil hejtman LK Martin Půta s tím, že při porovnání cen dopravního výkonu v rámci celé České republiky se Liberecký kraj tímto dostane na 4. - 5. místo nejnižších cen dopravního výkonu.

Nadále probíhá veřejná zakázka na desetileté období, která je momentálně posuzováno Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.

Podle slov hejtmana členové rady i zastupitelé proto přednostně prodloužili smlouvy se stávajícími dopravci.

Vstup dopravce, který dosud není zapojen v integrovaném systému, považovalo Zastupitelstvo LK za rizikový,“ podotkl.

Podle hejtmana nelze srovnávat nabízené ceny na desetiletý tendr a na současnou dvouletou smlouvu o dopravní obslužnosti.

„Připomenu například skutečnost, že v desetileté smlouvě chyběly náklady na poplatky při vjezdech vozů na autobusová nádraží nebo mýtné, zatímco v této smlouvě je to ošetřeno již v odsouhlasené ceně,“ zdůraznil Martin Půta.

Liberecký kraj totiž původně hodlal vybírat autobusové dopravce na deset let, tendr za čtyři miliardy korun na zajištění dopravy ale antimonopolní úřad (ÚOHS) zrušil. I když se Liberecký kraj proti rozhodnutí odvolal, nebude moci podepsat s vítězi včas smlouvy.

„Výsledek projednání našeho odvolání Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže je v nedohlednu, a tímto nepříjemným faktem jsme byli ve vyjednávání omezeni, vždyť původní smlouva oficiálně skončí 31. 12. 2014.  Proto považuji dohodnutou cenu, kterou se nám podařilo oproti předchozí snížit, za velký úspěch obou vyjednávacích stran,“ míní Martin Půta.

Spokojeni jsou i odboráři. Všechny dopravci zahájí tento měsíc vyjednávání o kolektivních smlouvách.

 

 

Oblast

předpokládaný dopravní výkon (km/rok)

CDV dle stávajících smluv o ZVS (Kč/km)

nabídka JŘBU (Kč/km)

úspora (Kč/km)

úspora celkem (Kč/rok)

Sever

3 502 923

32,00

29,30

2,70

9 457 892

Východ

5 401 920

32,00

30,30

1,70

9 183 264

Západ

3 299 845

32,00

29,50

2,50

8 249 613

CELKEM

12 204 688

 

26 890 769

 

 

zpět na seznam

Zpracovávám...