Aktuality

O Jizerskohorskou železnici budou znovu soutěžit dopravci

20.01.2021 10:30

Liberecký kraj zahájil přípravu otevřeného výběrového řízení na Jizerskohorskou železnici. V okolí Tanvaldu pravděpodobně zůstanou stávající kvalitní vozy STADLER Regioshuttle RS-1. Pro Frýdlantské tratě se zvažuje pořízení nových vlaků.

Liberecký kraj jako jeden z prvních dokončuje téměř úplnou generační obměnu vozového parku v regionu. „Příprava dalších smluv s drážními dopravci pokračuje. Po vyhodnocení nabídek všech tří stávajících společností se na konci roku 2020 Liberecký kraj rozhodl formou přímého zadání vyjednat dopravní smlouvu pro Českolipskou železnici se společností Die Länderbahn CZ s.r.o.,“ uvedl Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro dopravu.

Německý dopravce předložil kraji nejvýhodnější nabídku. Na linky L4 Mladá Boleslav město – Česká Lípa – Rumburk tak mají již v prosinci 2021 vyjet nízkopodlažní soupravy Siemens Desiro, se kterými společnost Die Länderbahn CZ s.r.o. již desátý rok zajišťuje spojení z Liberce směrem na Žitavu. O rok později se stejné vlaky objeví i na lince L2 Liberec – Česká Lípa – Děčín.

Liberecký kraj již také řeší vlakovou obslužnost na posledním velkém souboru linek – Jizerskohorské železnici. Na stávající kontrakt Českých drah, a.s. zde musí kraj navázat novou, opět patnáctiletou smlouvou v roce 2026. Bude totiž zákonnou povinností železniční výkony soutěžit.

„Pro část linek Jizerskohorské železnice bychom dopravcům rádi poskytli prostor pro nabídku nově vyrobených vlaků. Zajímají nás i ekologicky šetrné zdroje energie pro pohon vozidel. Nechceme být odkázáni opět jen na pořizování zánovních vozů. Oblast Frýdlantska jsme s ohledem na ekologickou zátěž z polských uhelných elektráren vybrali záměrně. Časová náročnost otevřeného zadávacího řízení i výroby nových vlaků vyžaduje nejméně pětiletý předstih,“ vysvětlil hejtman Libereckého kraje Martin Půta.

V závěru roku 2020 společnost KORID LK zahájila diskusi s polskými partnery o možnostech budoucího rozšiřování přeshraničního provozu na železnici. „Především jsme se vzájemně ujistili, že na trati Harrachov – Szklarska Poręba Górna chceme nadále pokračovat ve stávajícím rozsahu,“ přiblížil Jiří Zdražil, jednatel společnosti KORID LK. „Ještě se na žádost Libereckého kraje projednávají možnosti prodloužení přímých vlaků z Liberce přes Harrachov až do Jeleniej Góry a z Liberce do německého Görlitz v trase přes polský Zawidów.“

KORID LK v tuto chvíli upřednostňuje rozdělení stávající Jizerskohorské železnice do dvou provozních oblastí. „Na Jizerskohorské železnici II se dnešní linka Liberec – Szklarska Poręba Górna v Tanvaldě dále rozšíří o bezpřestupová spojení směrem na Železný Brod, Turnov a Mladou Boleslav město. Podle staršího plánu v roce 2026 v údolí řeky Kamenice skončí dnešní spoje Ještědské železnice společnosti ARRIVA vlaky. Změny nastanou také na lince L12, jejíž vybrané spoje budou zajíždět z Josefova Dolu přes Smržovku bez přestupu přímo až do Tanvaldu. Ve Smržovce budou přípoje směrem na Liberec,“ doplnil Pavel Blažek, specialista na železniční dopravu ze společnosti KORID LK. „Současně probíhají i jednání se správci tratí, aby mohl být v časech nejvyšší turistické poptávky, tedy dopoledne o sezónních víkendech, zaveden třicetiminutový interval spojů v celé délce páteřní linky Liberec – Szklarska Poręba Górna.“

Na tanvaldských tratích počítá Liberecký kraj s tím, že vítězi soutěže poskytne pro všechny linky zánovní vozy STADLER RS-1, které zde jezdí nyní.

„Frýdlantské dráhy“ je název druhého provozního souboru linek vedoucích z Liberce směrem na Bílý Potok p. S., Jindřichovice p. S. a Černousy. Pro tuto oblast bude Liberecký kraj poptávat novou jednotnou flotilu vozidel. „Liberecký kraj bude usilovat o to, aby se zavedlo i přímé spojení mezi Libercem a Zhořelcem. Na polském, a především německém zhořeleckém nádraží by vznikla návaznost na dálkové vlaky do Vratislavi, Berlína i Drážďan. Podmínkou je opravení polské trati. Byla by to významná podpora turistického ruchu a Frýdlantsko by bylo lákavé i pro zahraniční návštěvníky,“ dodal Jan Sviták.

Jizerskohorská železnice byla v roce 2011 jednou z prvních úspěšně vysoutěžených zakázek v Česku. České dráhy úspěchem v soutěži získaly smlouvu na patnáctiletý provoz regionálních vlaků až do roku 2026. Plnění smlouvy pro Liberecký kraj přimělo České dráhy k průlomovému pořízení nových nízkopodlažních motorových vozů od švýcarského výrobce STADLER. Nákup vozidel byl spolufinancován Evropskou unií. Proto má Liberecký kraj ve smlouvě s dopravcem na flotilu s dotací pořízených vozidel ukotveno předkupní právo, které nyní plánuje využít.

Již při výrobě byly vozy typu Stadler Regioshuttle RS-1 speciálně uzpůsobeny k provozu na sklonově náročném, ozubnicovém úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem. Nyní provozované Stadlery mohou přejíždět přes hranice po polské železnici až do stanice Szklarska Poręba Górna.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login