Aktuality
Páteřní cyklotrasa Odra Nisa bude mít značení KČT číslo 20
Liberecký kraj
uspořádal 22. října pracovní setkání partnerů cyklotrasy Odra Nisa, které se
mimo jiné zúčastnili hejtman Martin Půta, náměstkyně hejtmana LK pro cestovní
ruch Hana Maierová a radní pro dopravu Vladimír Mastník.
Tématy pracovního setkání byly:
- Představení projektu Cyklotrasa Odra Nisa,
- Informace o podpoře cyklodopravy v Libereckém kraji
z dotačního fondu DOPRAVA pro rok 2013 - Pasportizace páteřních cyklotras „kostry cyklodopravy
Libereckého kraje“.
„Páteřní cyklotrasa Odra Nisa (PCON) byla v minulých
letech pilotním projektem Libereckého kraje a zatím je součástí zřizovací
listiny Krajské správy silnic Libereckého kraje, která se podílela na realizaci
jednotlivých úseků cyklotrasy,“ uvedl v úvodu Vladimír Mastník.“.
„Cílem všech jednání o páteřních cyklotrasách a
připraveném materiálu ke schválení v orgánech kraje je, aby Liberecký kraj
zaujal stanovisko k podpoře, údržbě a správě jednotlivých páteřních
cyklotras,“ doplnil hejtman. Liberecký kraj tímto podle něj jednáním ukončil sérii
setkaní se zástupci páteřních cyklotras Libereckého kraje. V průběhu roku
se totiž již uskutečnila setkání se zástupci Cyklostezky Svaté Zdislavy, Zelené
cyklomagistrály Ploučnice a Cyklotrasy Greenway Jizera. V tuto chvíli
Liberecký kraj dokončuje zpracování pasportizace jednotlivých výše
uvedených projektů kostry sítě cyklodopravy (viz mapka). Pasporty evidují
realizovanou a plánovanou projektovou činnost ve všech stupních včetně finanční
náročnosti a to samé i ve fázi realizační. Pro odbor dopravy Krajského úřadu
Libereckého kraje tak vznikne podklad pro efektivní nastavení dotačních
podprogramů, s ohledem na reálné potřeby partnerů.
„Liberecký kraj do konce roku 2013 projedná
v orgánech kraje zprávu s informacemi o současném stavu páteřních
cyklotras - kostry cyklodopravy v Libereckém kraji, “ řekla náměstkyně
hejtmana Hana Maierová.
Aktivity
jednotlivých úseků, které byly
v letech 2012-2013 realizovány, představilTomáš Hampl, externí koordinátor cyklotrasy Odra Nisa pro
zajištění odborné inženýrské činnosti.
Zrealizovány byly tyto
úseky (mapka1):
Hrádek nad Nisou – opravy místních komunikací
poškozených povodní 2010,
Machnín – oprava povrchu místní komunikace vč.
dopravního značení pro cyklisty s číselným proznačením Klubu českých
turistů č. 20,
Vratislavice nad Nisou – oprava povrchu místní komunikace a
dopravního značení v lokalitě Za kinem,
Jablonec nad Nisou – vybudování krátkého úseku
v rámci výstavby Bulváru v centru města,
Probíhající projektová
a územní příprava před realizací stavby:
Hrádek nad
Nisou - křižovatka ulic U Nisy a 1.
máje v Hrádku nad Nisou, realizace KSS LK 05/2014,
Hrádek nad Nisou – Chotyně – oprava povrchu místní komunikace,
Chotyně – Gronovka (U
Hrabarů) – oprava
povrchu místní komunikace + výstavba nové trasy,
Chrastava (před nádražím)
- železniční stanice Andělská Hora – úprava vodorovného dopravního značení
pro cyklisty,
Chrastava Andělská Hora
(Kolonka) – Machnín –
úprava lesního úseku,
Liberec – Čistírna
odpadních vod - kombinovaná trasa pro cyklisty a in-line,
Vratislavice nad Nisou – průchod areálem Kyselka,
Vratislavice nad Nisou – průchod nádražím Proseč nad Nisou.
Předpokládaná projektová a územní příprava pro
nejbližší období:
Bílý
Kostel nad Nisou – Chrastava (tzv. Paradies) – zpracování
projektové dokumentace pro realizaci stavby 2014.
V rámci diskuze náměstkyně hejtmana Hana Maierová předala
praktické zkušenosti z realizace páteřní cyklotrasy Greenway Jizera.
Zmínila především nutnost marketingu.
„Doporučuji
nyní začít proznačovat nové vedení cyklotrasy Odra Nisa číslem Klubu českých
turistů č. 20, zatím alespoň v realizovaných úsecích,“ navrhla. (Viz také
foto Machnín, že Liberecký kraj již první úseky začal proznačovat.)
Zástupci obcí Jana Mlejnecká, starostka
obce Chotyně, a Karel Jäschke, starosta Stráže nad
Nisou, upozorňovali na volbu druhu povrchu cyklotrasy. Jde o to, zda je opravdu
nutné vždy volit asfalt?
Na tuto otázku reagovala Iveta Moravcová z odboru
dopravy Krajského úřadu LK. Odkazovala na koncepční republikový dokument Národní
cyklostrategie, v kterém je jednoznačně pro dálkové trasy, mezi které Odra
Nisa patří, prioritně doporučován asfaltový povrch.
„Volba
povrchu je však samozřejmě vázaná na finanční možnosti i na ochranu přírody,“ zdůraznila.
Vedoucí odboru dopravy KÚ LK Jan Čáp v diskuzi doplnil,
že za poslední 4 roky bylo do cyklodopravy investováno Libereckým krajem 14,250 mil. Kč - Rok 2009 –
5,2 mil.
Kč, 2010 – 2,2 mil.
Kč, 2011 - 0,75 tisíc Kč, rok 2012 – 6,1 mil. Kč.
„V letošním roce
byly do cyklodopravy zatím z Dotačního fondu LK uvolněny 2 milióny korun.
Pro další rok se připravuje výzva na projektové dokumentace v dopravě
v alokaci 1,5 milióny korun a na výchovu a vzdělávací akce alokace 0,45
miliónu korun,“ informoval člen rady pro resort dopravy Vladimír Mastník,
který zároveň zmínil nutnost se připravit na nové plánovací období čerpání
dotací z EU.
V závěru jednání Iveta Moravcová informovala přítomné o
Dotačním fondu dopravy a jeho podprogramech.
Mgr. Jiří Langer
tiskový mluvčí
Libereckého kraje
Liberecký kraj již zahájil proces přeznačení
celorepublikového dálkových cyklootras
Se slunečním počasím
přibývá na našich silnicích i stezkách cyklistů. Cykloturistika se v ČR stále
těší obrovské popularitě. Přesto u nás chybí ucelený systém dálkových tras,
který by spojil hlavní turistické cíle, důležitá města a nabídl milovníkům
jízdy na kole kvalitní služby.
Systém značení cyklotras v ČR funguje od roku 1998, kdy
většina tras byla vedena po silnicích. Během posledních let však bylo postaveno
velké množství nových cyklostezek, které byly často vedeny mimo hlavní
cyklokoridory.
„Systém číslování tras
v ČR se musí změnit, aby návštěvníci na první pohled poznali, jaký komfort a
jakou úroveň služeb mohou očekávat. Nejlépe vybavené by měly být mezinárodní
trasy a trasy národního významu,“ vyjádřil své přesvědčení národní
cyklokoordinátor Jaroslav Martínek.
Počet
lidí, kteří tráví svoji dovolenou nebo krátkodobé podle něj volno na kole,
stále přibývá. Přestože v porovnání s městskou turistikou nebo návštěvou
historických památek je cykloturistika stále v menšině, její možnosti jsou
značné. Celkový roční přínos
cykloturistiky v rámci Evropské unie je 54 mld. eur. Jen v sousedním Německu se přidaná hodnota
cykloturistiky odhaduje ročně na 3,9 mld. eur. Cykloturistika vytváří velké množství nových pracovních míst, a to
ve větším měřítku než ostatní obory. Nejde ale pouze o celkové zisky.
„Dálková cykloturistika přivádí návštěvníky do regionů,
které by během své návštěvy a při cestování jinými dopravními prostředky s
největší pravděpodobností ani nenavštívili. Tento fakt je důležitý hlavně v
případě České republiky, kde 65 % všech návštěv zahraničních turistů směřuje do
Prahy. Cílem nové úpravy cykloturistického značení je zlepšení orientace
domácím a zahraničním cykloturistům na dálkových trasách a pochopitelně i
posílení marketingu dálkových cyklotras“uvedl radní pro dopravu LK Vladimír Mastník.
Na cyklisty
v České republice čeká řada změn. Celorepubliková síť páteřních tras bude
postupně přečíslována tak, aby nejvýznamnější z nich měly jen jedno či
dvouciferné označení.
V Libereckém kraji k tak podle
radního výrazným změnám nedojde. Naším krajem probíhají 4 dálkové trasy
s čísly KČT 14,15,17,20. Zelená cyklomagistrála
Ploučnice, která bude proznačena č. KČT 15 v délce 85 km, je navržená
podél toku říčky Ploučnice a vede od jejích pramenů v Osečné až do Děčína, kde
se Ploučnice vlévá do Labe. V Děčíně se cyklostezka napojí na plánovanou
cyklostezku Labe, která je součástí cyklomagistrály začínající v německém
Hamburku.
Další dálková
trasa Greenway Jizera je téměř 190 kilometrů dlouhá
a vybízí buď k několikadennímu putování (pro zdatné cyklisty), anebo k
opakovaným cyklovýletům do koridoru řeky s návštěvou přilehlých památek a
zajímavostí. V budoucnu bude proznačena číslem KČT 17. Kopíruje tok řeky Jizery
od polských hranic až k Praze. Prochází několika atraktivními regiony.
Celou trasu lze v současnosti absolvovat po stávajících značených cyklotrasách.
Postupně od
osady Jizerky podél toku řeky lze využít cyklotrasy číslo KČT 22 (přes Kořenov
do Pasek nad Jizerou), č. KČT 4170 (přes Vysoké nad Jizerou do Semil, Železného
Brodu a Turnova), č. KČT 14 (přes Turnov do Přepeř), č. 223 (přes Svijany,
Mnichovo Hradiště do Kláštera Hradiště nad Jizerou) a č. 241 (přes Mladou
Boleslav, Benátky nad Jizerou, Lázně Toušeň až k Praze).
Klubem českých
turistů bylo nově přiděleno číslo KČT 20 pro označení úseku cyklotrasy Odra
Nisa, která se zkvalitňuje na území LK. Trasa na českém území cca 50km, ale až
k moři musíte ujet dalších 500
km po německé a polské straně.
Liberecký
kraj již proces celorepublikového přeznačení dálkových tras zahájil.
Již od května nelze na trase č. KČT 14
zabloudit, jelikož byla provedena kompletní údržba dopravního značení. Trasa
vede z Hrádku nad
Nisou přes Liberec, Český Dub, Turnov až na hranice se Středočeským krajem v délce
přes 75 km.
Při jízdě lze využít i variantní vedení trasy, které umožní rychlejší propojení
uvedené dálkové trasy č. KČT 14. Po trase č. KČT 14A je možné dojet ze Stráže
nad Nisou do centra Liberce v délce 13 km, anebo pokud cykloturista nechce
zajíždět do Českého Dubu, nabízí se mu trasa č. KČT 14B, která vede od Minkovic
po bezpečné cyklostezce v Jeřmanicích do Hodkovic nad Mohelkou a dále
do Rohanky v Sychrově, kde byla umístěna nová odpočívka. Značení bylo provedeno
již dle nové „Metodiky značení dálkových tras v ČR“, která umožňuje kombinaci značení dálkových cyklotras jak podle cílů a
čísel cyklotras, tak podle log.Nová úprava cykloturistického značení si
totiž klade za cíl zlepšit orientaci
domácím i zahraničním cykloturistům na dálkových cyklotrasách a posílit marketing dálkových cyklotras ČR. V našem
případě je logem vyznačená na trase číslo KČT 14 cyklotrasa Odra Nisa, nicméně
jak je uvedeno v úvodu, i tato trasa po dovybudování dalších úseků
cyklostezek bude kompletně proznačena číslem dálkové cyklotrasy č. KČT 20.