Deník hejtmana
Příměstská autobusová doprava v Libereckém kraji
Proč chce Liberecký kraj založit vlastní firmu zajišťující příměstskou autobusovou dopravu?
Vlastní autobusová firma znamená především větší kontrolu nad více než 300 miliony korun ročně, které kraj nyní platí jako kompenzaci soukromým firmám. A taky nástroj, jak znovu nebýt obětí vydírání a vyhrožování ze strany některých našich dodavatelů, jak se tomu stalo před rokem (“Buď budete platit víc, nebo přestaneme plnit smlouvu a jezdit”).
Model vlastní dopravní podnik je navíc běžně využíván velkými městy pro zajištění městské dopravy a například u sousedů v Sasku je majetkový podíl samosprávných okresů v autobusových dopravcích většinovým modelem.
Úřad na ochranu hospodářské soutěže se podle mého názoru mýlí, pokud považuje akcii za výrobek a věc, kterou je nutné soutěžit. Jeho kroky v posledním roce fakticky chrání zájmy soukromých dopravců, kterým se snaha krajepoměrně logicky nelíbí.
Kdo z vás by nechtěl desetiletou smlouvu s garancí navýšení ceny při růstu mezd, cen pohonných hmot a inflace? Smlouvu, která je nejméně ze šedesáti procent krytá z rozpočtu kraje, který je na vaší firmě fakticky závislý?
Dokud na to budu mít dostatek politické síly, budu prosazovat nezávislost kraje na dodavatelích o jejichž skutečných majitelích se dlouhodobě spekuluje a nezávislých dopravních odbornících, kteří samozřejmě nemají s konkrétními firmami oficiálně nic společného. Proto kraj podá proti rozhodnutí ÚOHS správní žalobu a bude pokračovat v přípravě vlastní firmy v souladu s usneseními zastupitelstva kraje.