Detail aktuality

Firmy z Libereckého kraje volají po technicky vzdělaných lidech a lepší dopravní infrastruktuře

13.03.2013 15:52

 

V Libereckém kraji vystoupala nezaměstnanost v posledních měsících na aktuálních 8,4 procenta. Přesto je v regionu jeden z největších problémů nedostatek technicky vzdělaných pracovníků /učňů, středoškoláků i absolventů vysokých škol/. Potvrdilo to dotazníkové šetření mezi osmi desítkami firem z Libereckého kraje, v němž více jak čtyři pětiny z nich uvedly jako bariéru jejich podnikání právě nedostatek technických pracovníků. Toto téma bylo jedním z dnes diskutovaných v rámci setkání vedení Svazu průmyslu a dopravy ČR v čele s prezidentem Jaroslavem Hanákem s místními firmami a hejtmanem kraje Martinem Půtou. Uskutečnilo se v libereckém Centru rozvoje strojírenského výzkumu, které bylo před měsícem slavnostně otevřeno, a hostitelem více jak dvaceti ředitelů a manažerů firem byl generální ředitel VÚTS Miroslav Václavík.

Zejména se poukazovalo na potřebu podpory praxí studentů ve firmách a na účelnost duálního vzdělávání. Projekt duálního vzdělávání prosazuje Svaz průmyslu a dopravy ČR již delší dobu a dosáhnul toho, že letos v dubnu bude vyhlášeno výběrové řízení v jednotlivých krajích na školy a firmy, které budou spolupracovat.

Debata se věnovala i kvalitě fungování úřadů práce, z nichž se podle přítomných stala „výplatní místa pro poskytování dávek“, zatímco aktivní politika zaměstnanosti není dostatečně realizována.

Úřady práce nemají nyní dokonce ani povinnost hlásit volná místa a registrovat původní profesi nezaměstnaných.

„Je zcela nezbytné, abychom v zemi měli přehled o tom, kdo jsou nezaměstnaní,“ uvedl Jaroslav Hanák a požádal hejtmana Martina Půtu o zjištění informací o struktuře nezaměstnaných.

Šéf Svazu vyzval také firmy, aby se výrazněji zapojily do projektu „Vzdělávejte se pro stabilitu“, což je česká verze kurzarbeitu. Na projekt je ročně vyčleněno ze státního rozpočtu 400 milionů korun. Ovšem kvůli administrativní náročnosti se do něho nahlásilo jen málo firem, které vyčerpaly 11 milionů korun. Svaz proto prosadil, že dojde ke zjednodušení administrativy a zmírnění velmi přísných kritérií.

Jednalo se i o snahách Evropské komise, která chce zpřísnit podmínky pro poskytování veřejné podpory pro velké firmy, které by tak byly vyloučeny z možnosti čerpat podporu prostřednictvím investičních pobídek. Svaz k návrhu Bruselu vydal zásadní odmítavé stanovisko. Vzhledem k tomu, že hejtmanství Libereckého kraje míní podpořit příchod velkých investorů do kraje, je pro něj uvedené téma žhavou záležitostí.

 

Problémem je v Libereckém kraji stav dopravní infrastruktury. Za bariéru pro podnikání ho považuje více než polovina místních zaměstnavatelů. Téma se mimo jiné řešilo ve spojitosti s libereckými průmyslovými zónami.

Zástupci místních firem poukázali na negativní dopady současné podoby zákona o veřejných zakázkách, kde se klade důraz jen na cenu. Téma bylo zmíněno v souvislosti s veřejnou autobusovou dopravou a tím, že kraj nebere na zřetel například ekologický aspekt.

Zmíněna byla krajská tripartita a šetření, z něhož vyplynul zájem více jak dvou třetin místních firem, aby v ní Svaz zastupoval jejich zájmy. Problém fungování krajské tripartity potvrzuje skutečnost, že čtvrtina firem o ní nic neví a další čtvrtina se k ní nedokázala vyjádřit. „Záleží nám na koordinaci našich kroků se zaměstnavateli a máme zájem o účast zástupců svazu v tripartitě,“ uvedl hejtman Martina Půtu.

Význam krajských tripartit i celostátních tripartity vyzdvihl Jaroslav Hanák.

„Je to klíčové místo, kde můžeme prezentovat naše zájmy v krajích a vůči vládě a odborům,“ uvedl prezident Svazu.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login