Detail aktuality
Krajští radní projednali studii proveditelnosti železničního spojení z Liberce do Prahy. Vrátí ji s připomínkami
Liberecký kraj řeší již dlouhou dobu nevyhovující železniční spojení Liberce s Prahou. Rada kraje včera projednala výstupy ze studie proveditelnosti železničního spojení Praha – Mladá Boleslav – Liberec, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Studie doporučuje řešit pouze úsek Praha – Mladá Boleslav. Kraj však nadále požaduje vybudování nové trati v úseku z Prahy do Liberce s jízdní dobou maximálně 60 minut, a proto na SŽDC zašle zásadní připomínky. Kraj seznámí se stanoviskem také nového ministra dopravy.
„Železniční spojení mezi Libercem a hlavním městem České republiky je stejné jako před sto lety. Doba jízdy přes dvě a půl hodiny je srovnatelná s rokem 1938. Všechna krajská města mají vlakové spojení z Prahou financované ministerstvem dopravy. Liberec jako jediné krajské město ne. Místo dalších studií a analýz potřebujeme už jasné rozhodnutí o konkrétní investici do modernizace železnice, aby už konečně mohly začít projekční práce. V moderním 21. století se nejedná o nikterak přehnaný požadavek, pokud jde o ekologickou konkurenci vůči individuální dopravě po silnici,“ uvedl hejtman Martin Půta.
Liberecký kraj obdržel k připomínkování již nekolikátý výstup ze studie proveditelnosti železničního spojení Praha–Liberec, kterou zpracovaly společnosti METROPROJEKT PRAHA a.s. a AF-CITYPLAN s.r.o. Studie se však omezila pouze na úsek z Prahy do Mladé Boleslavi a tvrdí, že spojení mezi hlavním městem a Libercem není proveditelné.
Studie neřeší zlepšení dálkové dopravy na relaci Praha–Liberec, ale soustředí se pouze na zlepšení příměstské dopravy v okolí Prahy. „Z našeho pohledu proto nebylo zadání studie splněno a budeme požadovat její přepracování. Svou kvalitou odpovídá spíše průměrně rozpracovanému dílu se závažnými nedostatky a není podle nás objektivní,“ dodal Jan Sviták, náměstek pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.
Liberecký kraj má největší připomínky k porovnání investičních a provozních nákladů. Na 1 investiční kilometr jsou měrné náklady nejmenší u varianty na území kraje (novostavba Turnov–Liberec, respektive novostavba Hodkovice nad Mohelkou – Liberec). Naopak varianty týkající se úseku Praha – Mladá Boleslav jsou v přepočtu na 1 investiční kilometr nejhorší. Kraj také nesouhlasí s prognózou počtu cestujících. Pro stanici Mladá Boleslav se dle studie čísla liší o zhruba 7 až 14 tisíc cestujících.
Pro kraj není akceptovatelné, že řešení všech posuzovaných variant spojení Praha–Liberec vždy nákladově obsahuje řešení úseku Praha – Mladá Boleslav v obou směrech. Ani jedna z tras přitom neposkytuje dostatečnou kapacitu pro žádané linky dálkové dopravy z Libereckého kraje do Prahy.