Detail aktuality
Liberecký kraj důrazně žádá o místo na mapě kvalitních železnic
Rada Libereckého kraje se rozhodla důrazně vstoupit do diskuse o zlepšení železnice do Prahy. Bude požadovat dostupnost z Liberce do 60 minut. Vedení Libereckého kraje se nelíbí především vleklá a nikam nevedoucí příprava projektu.
„Je to standard shodný například s Pardubicemi. U tak významné stavby je přiměřená nadčasovost nezbytnou podmínkou k udržitelnosti investice,“ říká hejtman Martin Půta.
Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC) se letos rozhodla znovu naprojektovat rychlou železnici z Liberce do Prahy, protože předchozí studie žádný výsledek nepřinesly. Ve 21. století SŽDC žádá po projektantech naplánovat cestu na vzdušnou vzdálenost 87 kilometrů za hodinu a čtyřicet minut s kapacitou pro jeden spoj v hodině. Než po modernizované trati vyjede první vlak s teoretickou průměrnou rychlostí spojení 52 km/h, uplyne asi deset let. Úvahy SŽDC míří převážně k modernizaci dnešních tratí, přesto půjde o náklady v řádech miliard korun.
„Nevím, co si o návrhu drážních odborníků myslet. Tratě do Plzně, Pardubic, Českých Budějovic jsou za miliardy modernizovány s naprostou samozřejmostí. Pak tu jsou s Libercem srovnatelná města Ústí nad Labem a Hradec Králové. Ta mají dálnici, jednu dvojkolejnou elektrifikovanou trať s rychlostí 160 km/h téměř dokončenou a modernizace druhé trati na rychlost o málo nižší se projektuje. Pochopitelně, že dobré tratě si rychle našly své cestující, dokonce se řeší, že se na ně všechny vlaky ani nevejdou. Navíc všechna uvedená města profitují z dálkové dopravy, kterou k nim financuje ministerstvo a ještě diskutuje, kolik kategorií expresů tam bude posílat. A stejným směrem se plánuje ještě trať třetí, vysokorychlostní,“ komentuje situaci Martin Půta.
Cesty do Prahy patří mezi tři nejčastější směry vyjížďky obyvatel většiny měst a obcí Libereckého kraje. Autobusy Liberec - Praha jsou druhou nejvytíženější dálkovou linkou v Česku, ve špičkách jsou cestující odmítáni. Po dálnici mezi Libereckým krajem a Prahou denně projede přes dvacet tisíc aut. „Poptávka po kvalitním spojení do Prahy je tu zřejmá a naprosto srovnatelná s Ústeckým, Pardubickým i Královehradeckým krajem,“ uvádí Vladimír Mastník, radním pro dopravu.
Z Liberce do Prahy dnes vede neelektrizovaná jednokolejná trať délky 140 km s maximální rychlostí 100 km/h, ale na více místech jede vlak rychlostí jen 30 - 40 km/h. Cesta dráhou s přestupem v Turnově dnes zabere nejméně 2 hodiny a 35 minut. Dálkové vlaky v ČR financuje Ministerstvo dopravy, ale z Prahy do Liberce žádné přímé spojení neobjednává s poukazem na špatný stav tratí, které má také ve své gesci. Cesta po dálnici měří o 30 kilometrů méně a autem ji projedete za necelou hodinu a čtvrt, cesta autobusem a metrem je jen o deset minut delší.
„Pokud se jako Liberecký kraj ozveme, slýcháme argumenty, že tady jezdí vlakem málo lidí, že nám dálnice stačí a že zlepšení železnice ekonomicky nevychází. Vůbec je nechápu, když vidím, co už bylo na dráze jinde postaveno,“ naráží hejtman Půta na nezájem státu o kvalitní obsluhu severního příhraničí. Dalším argumentem proti kvalitní trati do Liberce bývá nízký význam pro nákladní a přeshraniční dopravu. „Podle mého názoru se frekvence cestujících na české železnici vždy opírají o vnitrostátní relace. Ale přeptáme se na ministerstvu, jaké byly dostatečné požadavky u již realizovaných přeshraničních koridorů, třeba v Chebu, Českých Velenicích nebo Lichkově. Myslím, že to bude zajímavé srovnání s přeshraničním spojením u nás,“ naznačuje další postup Libereckého kraje hejtman.
Liberecký kraj mimo jiné doplácí na spory o trasu rychlé tratě v okolí Prahy. „Liberecký kraj má Zásadami územního rozvoje již několik let jasně vytyčený územní koridor, který významně zkracuje cestu vlaku z Liberce do Turnova. To je kritický úsek, který chceme vyřešit přednostně,“ říká Pavel Blažek, jednatel krajského koordinátora dopravy KORID LK. „Je třeba si uvědomit, že rychlá trať mezi Libercem a Prahou se stane hlavní páteří dopravy a přinese podstatná zlepšení i dalším linkám obsluhujícím třeba Semily nebo Česko Lípu. Nejrychlejší spojení Liberce s Hradcem Králové a Pardubicemi pak bude přes Mladou Boleslav a Nymburk,“ zdůrazňuje Blažek význam celé stavby.
V minulém týdnu se hejtman Libereckého kraje shodl na společné podpoře rychlého spojení Praha - Liberec jako součásti evropsky významného spojení Praha – Wroclaw také s maršálkem Dolnoslezského vojvodství Cezarym Przybylskim.