Detail aktuality
Liberecký kraj projednával s obcemi i odboráři otázky týkající se dopravní obslužnosti
S probíhajícími veřejnými zakázkami na zajištění autobusové dopravy v Libereckém kraji, s cenami dopravních výkonů i přípravou veřejné zakázky na železniční dopravce od roku 2019 dnes členové Dopravního svazu podrobně seznámili zástupce měst a obcí Libereckého kraje a Odborového svazu dopravy.
Zřizovatelem Dopravního svazu je Liberecký kraj. Jedná se o pracovní skupinu, která řeší otázky dopravní obslužnosti Libereckého kraje. Je složená ze zástupců měst a obcí Libereckého kraje, Rady Libereckého kraje, Výboru dopravy Zastupitelstva Libereckého kraje a pracovníků dopravního úřadu. Na základě smluv o příspěvku na dopravní obslužnost má každá obec a každé město v kraji právo se zúčastnit jednání svazu. Poprvé v historii kraje byli na jednání Dopravního svazu pozváni všichni zástupci měst a obcí v Libereckém kraji.
„Veřejná desetiletá zakázka na autobusovou obslužnost je nadále řešena Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Na přelomu loňského a letošního roku Liberecký kraj podal rozklady proti prvoinstančnímu rozhodnutí. Úřad zatím nepravomocně Libereckému kraji potvrdil, že zadávací dokumentace byla v souladu se zákonem,“ říká krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se v současné době zabývá i tendrem na zajištění dopravní obslužnost v přechodném období pro oblast Sever a oblasti Západ a Východ. V první instanci dal ÚOHS rovněž za pravdu Libereckému kraji. V rozhodnutí uvedl, že postupoval v souladu s právními předpisy, avšak na základě podnětu jej předseda ÚOHS zrušil a celé řízení bylo vráceno na začátek k novému projednání.
„I přes veškeré problémy zajistil Liberecký kraj, aby cestující nic pocítili a autobusy jezdily tak, jak mají. Navíc za výrazně nižší ceny dopravního výkonu, než tomu bylo v předcházejícím období, a současně při lepší kvalitě vozového parku,“ připomíná hejtman LK Martin Půta.
Průměrná cena dopravního výkonu v Libereckém kraji činila do konce roku 2014 32 Kč/km, v roce 2015 to bylo 29,32 Kč/km a předpokládaná průměrná cena dopravního výkonu pro letošní rok činí 28,41 Kč/km. (Pro srovnání: DPMLJ jezdí v Liberci MHD za 38 Kč na km, na některé linky Liberecký kraj v rámci svého rozpočtu přispívá).
Dopravní svaz vzal rovněž na vědomí prodloužení stávajících smluv s dopravci na rok 2017. Projednal také návrh rezortu dopravy zahájit vypsání významné veřejné zakázky na zajištění autobusové dopravy Libereckého kraje pro přechodné období od 1. 1. 2018 v případě, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže neukončí pravomocně desetiletou zakázku.
„Chceme být připraveni na případné řešení další mimořádné situace v zajištění dopravní obslužnosti,“ komentuje důvody radní pro dopravu Mastník. Vzhledem ke stanovisku oddělení veřejných zakázek již nebude možné postupovat formou jednacího řízení, a proto kraj i s ohledem na zapojení nového dopravce do systému IDOL, zahájí výběr dopravců s dostatečným předstihem. „V rámci připravované zakázky na zajištění přechodného období do zadávací dokumentace zahrneme také stanovení minimální mzdy řidičů. Jejich složitou situaci vnímáme, je důležité najít nějaké vhodné řešení a dojít ke smíru. Věřím, že se to podaří,“ dodává hejtman.