Detail aktuality

Liberecký kraj řeší situaci v ČSAD Liberec. Radní projednali výsledky auditu

19.02.2025 11:33

Posoudit efektivitu hospodaření, zajistit i nadále fungování společnosti a také navrhnout opatření ke zlepšení. To byly hlavní cíle analýzy efektivity společnosti ČSAD Liberec, a.s., kterou pro akcionáře zpracovala firma Grant Thornton Advisory k.s. Krajští radní se s výstupy analýzy seznámili na jednání v úterý 21. ledna 2025. Vyplynulo z ní, že dopravní obslužnost pro obyvatele Libereckého kraje funguje a je dobře zajištěna, ovšem ve společnosti je potřeba změnit způsob řízení, komunikaci uvnitř firmy a posílit manažerské pozice.

„Audit prověřil efektivnost provozu a vynaložených finančních prostředků Libereckého kraje a také personální strukturu společnosti ČSAD Liberec. Potvrdil, že je potřeba provést změny v řízení společnosti včetně aktualizace a vytvoření základních provozních směrnic,“ uvedl Jan Sviták, náměstek pro dopravu.

„Analýza efektivity společnosti ČSAD Liberec, a.s. potvrdila, že je třeba do vnitřního řízení společnosti zavést řadu opatření, která přispějí k větší transparentnosti a standardizaci řízení a rozhodování vůči akcionáři. Jedná se zejména o pravidelný manažerský reporting finančnících a provozních ukazatelů, který je základem pro řízení vnitřní efektivity společnosti. V oblasti nákupu majetku nebo obnovy vozového parku je potřeba, aby management vypracoval koncepci, která bude zohledňovat očekávané přínosy nákupu a také způsob financování a provozní zajištění v průběhu trvání Smlouvy o přepravě. Analýza dále potvrdila, že pro další rozvoj a finanční stabilitu společnosti je nutné vyřešit trend dlouhodobého růstu osobních nákladů při stabilních výnosech,“ doplnil Pavel Prokop, partner ve společnosti Grant Thornton Advisory k.s., která audit provedla.

„Dále je potřeba změnit finanční řízení společnosti, které je nyní postavené na osobě předsedy představenstva. Chybí tak kontrolní mechanismy (například princip ‚čtyř očí‘) v rámci managementu. Investice do majetku firmy musí probíhat na základě ekonomického vyhodnocení a výhledu,“ doplnil hejtman Martin Půta. „Je potřeba nastavit klasickou strukturu fungování firmy vlastněné veřejnoprávním subjektem. Jedním z problémů společnosti totiž je, že stanovy a praktické fungování v managementu odpovídají spíše monokratické struktuře ‚vlastník je zároveň předseda představenstva a vykonává manažerskou pozici‘. Chceme to od sebe oddělit, aby společnost fungovala strategicky pro dlouhodobou stabilitu.“      

Problémy společnosti jsou úzce spjaty s financováním na základě „Smluv o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě“. Tyto smlouvy vycházejí z principu indexace variabilní složky mezd řidičů podle 5. skupiny prací v oboru Doprava, jejíž platnost však byla k 1. lednu 2025 zrušena. Tato legislativní změna má zásadní vliv na mechanismus kalkulace ceny dopravního výkonu (CDV). „Indexovat jsme nemohli, neboť jsme ve smlouvách měli jasný indexační mechanismus a vláda dva roky 5. tarif neupravovala. Vznikla tím disproporce, kterou však rozhodnutím o změně ceny dopravního výkonu napravujeme. Je potřeba dodat, že se to netýká jenom ČSAD Liberec, ale i dalších dopravců v regionu, se kterými máme uzavřenou smlouvu. Rada kraje schválila dodatky smluv, které nově nastavují podmínky financování dopravního výkonu pro všechny dopravce v Libereckém kraji. Pro ČSAD Liberec to znamená nejen zajištění adekvátního odměňování zaměstnanců, ale také vytvoření prostoru pro další rozvoj, zejména v oblasti modernizace vozového parku. Ta je nezbytná s ohledem na rostoucí požadavky na bezemisní mobilitu v hromadné dopravě,“ dodal Martin Půta. „Na jednání s předsedy zastupitelských klubů jsme se dohodli, že výsledky auditu budou předloženy také všem členům Výboru dopravy Zastupitelstva Libereckého kraje.“

Analýza zároveň doporučuje změny v organizační struktuře a systému řízení společnosti, které stále nesou stopy z období před vstupem Libereckého kraje do ČSAD Liberec, a.s. (v roce 2017). Již nyní však došlo k významnému pokroku – minoritní akcionáři byli vykoupeni, což zjednodušilo rozhodovací procesy. Od 1. ledna 2025 byl navíc rozšířen počet členů představenstva na pět, přičemž každému z nich byly přiřazeny konkrétní odpovědnosti v rámci řízení společnosti. Strategickým cílem Libereckého kraje zůstává zjednodušení akcionářské struktury. Po plánované fúzi společností Autobusy LK, s.r.o., a ČSAD Liberec, a.s. bude ČSAD Liberec fungovat jako obchodní korporace výhradně vlastněná Libereckým krajem. To by mělo zajistit efektivnější řízení a flexibilnější reakci na výzvy spojené s dalším rozvojem veřejné dopravy.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login