Detail aktuality
Nové smlouvy se železničními dopravci přinesou cestujícím větší komfort na lince z Liberce do Lomnice nad Popelkou a z Tanvaldu do Železného Brodu
Schválením nových smluv s dopravci učinila Rada Libereckého kraje další krok pro zlepšení kvality regionálních vlaků. Pokračuje tím postupná obnova vozidel na Frýdlantsku a Tanvaldsku započatá již v roce 2009. Díky novým přísnějším smlouvám nasadí dopravci v dalších letech moderní nízkopodlažní vlaky na tratích Liberec – Hrádek n. N., Liberec Turnov – Stará Paka – Lomnice n. P., Tanvald – Železný Brod a Liberec – Česká Lípa – Děčín.
„Komfort, ze kterého se těší cestující na známé Jizerskohorské železnici a ve vlacích Trilexu, se rozšíří i do dalších částí Libereckého kraje. V Turnově a v Semilech se pasažéři nově svezou v klimatizovaných nízkopodlažních vozidlech Siemens Desiro,“ uvedl hejtman Martin Půta.
V Tanvaldě i v České Lípě budou i v dalších letech jezdit moderní motorové vozy Pesa Link či Stadler Regioshuttle RS-1. Podle nových smluv (vyjma Tanvaldska a Frýdlantska) bude čekat na cestující v každém vlaku průvodčí, který jim kromě prodeje jízdenek poskytne veškeré informace o krajské integrované dopravě. Ta v sobě pod značkou IDOL zahrnuje též příměstské autobusy a MHD. Již deset let je tak možné na jedinou jízdenku IDOL na krajské kartě Opuscard cestovat vlaky i navazujícími autobusy či tramvajemi. V důležitých stanicích zůstanou cestujícím i nadále k dispozici informační místa IDOLu s prodejem jízdenek a dalšími službami.
Na linkách L3 Liberec – Turnov – Stará Paka – Lomnice nad Popelkou a L31 Tanvald – Železný Brod vyjede nový regionální dopravce ARRIVA vlaky s.r.o. Další železniční společnosti Liberecký kraj oslovil poté, co se nespokojil s předloženou nabídkou Českých drah, a.s., s nimiž zahájil přednostní jednání. „Chtěli jsme zachovat stávající smluvní podmínky na další dva roky, protože v roce 2021 skončí smlouva i v sousedním Královéhradeckém kraji. Obsluhu mnoha linek máme v úmyslu plánovat společně. Nabídka, kterou nám České dráhy, a.s. se zpožděním původně doručily, znamenala asi třetinové zdražení bez jakéhokoli zlepšení kvality služeb. Proto jsme se rozhodli oslovit další dopravce. U nejdůležitějších linek jsme poptávali a požadovali kvalitnější vozidla,“ objasnil Jan Sviták postup Libereckého kraje.
S více dopravci na železnici má Liberecký kraj dlouhodobé a dobré zkušenosti. V letech 2010–2015 zajišťovala společnost GW Train Regio a.s. dopravu na části jizerskohorské železnice, kde byla díky tomu po 65 letech obnovena kvalita provozu na dnes velmi žádaném úseku Harrachov – Szklarska Poręba. Ani společnost Die Länderbahn GmbH není na kolejích Libereckého kraje nováčkem. Od roku 2010 využívá jejich vlaků pod značkou Trilex více než 2.600 cestujících denně na trati mezi Libercem a Žitavou.
České dráhy, a.s. nadále zůstávají v kraji nejvýznamnějším dopravcem na přibližně sedmdesáti procentech výkonů. Na cestování příjemné starší motorové vozy řady 843, známé pod přezdívkou „Rakev“, se po uvolnění z trati Liberec – Stará Paka přesunou na linku L4 Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk. Vyšší výkon vozů vybavených zdvíhací plošinou pro cestující s invalidním vozíkem by měl přispět ke zlepšení přesnosti jízdních řádů na Českolipsku. V letní turistické sezoně se k motorovým vozům 843 připojí ještě přívěsný vůz s osmdesáti sedadly a dalším prostorem pro kočárky a jízdní kola.
Rozhodující pro přípravu nových smluv na železnici byla dobrá spolupráce Libereckého kraje s dalšími objednateli. Cestující při jízdě vlaku rozhodně nezaznamenají, že po průjezdu přes hranice regionu vlaky financuje sousední kraj. „Z jednoho vlaku do druhého na krajské hranici cestující přestupovat nemusí. Jednotlivé linky jsme dopravcům zadávali společně a koordinovaně. Finančně se vyrovnáme ročním vyúčtováním mezikrajských smluv,“ vysvětlil Jan Sviták detaily složitého smluvního zajištění vlakové dopravy.
„Například jedna z našich nových smluv s názvem Severojižní železnice doplňuje spoje, které neobjednalo ministerstvo dopravy,“ doplnil Sviták. Rychlíky z Kolína do Rumburku ministerstvo dopravy od 15. prosince 2019 objednává pouze po Nový Bor. „Těší mě, že se nám společně s Ústeckým krajem podařilo doplatit chybějící úsek. Na trati mezi Novým Borem a Rumburkem bude jezdit podstatně více spojů a bude zde téměř celodenní hodinový interval,“ upozornil Jan Sviták na hlavní změnu v novém jízdním řádu. „Podobným způsobem objednává Liberecký kraj podstatnou část rychlíků mezi Turnovem a Tanvaldem,“ doplnil.
Liberecký kraj se v minulosti stal průkopníkem zadávání smluv na železnici formou otevřeného řízení. U dopravců si tím vynutil rychlou generační obměnu vozového parku za rozumnou cenu. Na tyto dobré zkušenosti Liberecký kraj navázal zopakováním otevřeného řízení na mezinárodní linky z Liberce přes Žitavu do Varnsdorfu či Drážďan. Soutěž na 12 let dle německého práva vyhrál stávající dopravce Die Länderbahn GmbH. V České republice přistoupila většina krajů k přímému výběru dopravce z důvodů častého blokování tuzemských dopravních soutěží. Jejich napadání ze strany uchazečů totiž způsobilo nepředvídatelnou rozhodovací praxi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Liberecký kraj ostatní nové smlouvy uzavírá formou přímého zadání poté, co před tím provedl průzkum trhu a porovnal nabídky od více dopravců.