Detail aktuality
Nový začátek. Průmyslovka Liberec zahajuje svůj první školní rok
Školní rok zahájí v kraji nová vzdělávací instituce: Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola Liberec, která vznikla sloučením Střední průmyslové školy textilní se Střední průmyslovou školou strojní a elektrotechnickou a Vyšší odbornou školou. Získala novou vizuální identitu a nově se prezentuje coby Průmyslovka Liberec.
Ani po sloučení škol staletá textilní tradice z kraje nezmizí. Textilní obory oděvnictví a textilnictví zůstávají stále zachovány a navíc posílí o možnosti výuky v centru odborného vzdělávání průmyslové školy. „Tradice pokračuje dál a co víc, bude odpovídat standardům současné doby, a to s využitím tradičního know-how,“ dodal Jiří Čeřovský, náměstek hejtmana pro resort školství, mládeže, tělovýchovy, sportu a zaměstnanosti. „Sloučení obou škol bylo nutným krokem k tomu, aby bylo možné už v září příštího roku otevřít dvě třídy technického lycea v souvislosti se vzrůstajícím zájmem o všeobecné vzdělávání,“ doplnil hejtman Martin Půta.
Liberecký kraj se snaží udržet síť středních škol oborově pestrou a zachovat i obory vzdělání, které mají v regionu staletou tradici. „Z dlouhodobého hlediska je však nutné přizpůsobit nabízené obory vzdělání novým požadavkům společnosti a trendům v daných odvětvích. Zároveň vnímáme silnou potřebu rozšířit všeobecné vzdělávání,“ upřesnil Čeřovský. „Směřování absolventů textilních oborů by mělo být také možné do odvětví průmyslu, jakými jsou nanovlákna či textilie se specifickými vlastnostmi, a také a do zdravotnictví, například aplikace léků pomocí RNA vláken a podobně. Škola bude dále rozšiřovat, prohlubovat a zintenzivňovat spolupráci s významnými sociálními partnery, jimiž jsou ČEZ, Magna, Benteler, Jablotron, ELMARCO či Technická univerzita v Liberci.“
Již nyní se plánuje budoucí rozvoj areálu bývalé textilní školy v Tyršově ulici. „V jejím dvoře se zbourá montované přízemní stavení. Protože potřebujeme v areálu získat čtyřiadvacet kmenových učeben, navrhl architekt, že by se na uprázdněném místě, vzniklém jeho demolicí, vybudovala třípodlažní stavba, v níž by vzniklo deset či jedenáct učeben, dále šatny, kabinety a sociální zařízení. V další etapě by v objektu dílen, o jejichž některé stroje projevilo zájem Národní technické muzeum, vznikly odborné učebny, to znamená počítačová učebna, chemická laboratoř, a podobně. Je potřeba vybudovat také jídelnu, abychom pro zvýšený počet studentů zajistili stravování,“ nastínil ředitel školy Jaroslav Semerád.
Dojde také na rekonstrukci historické budovy textilní školy. „Je zapotřebí vyměnit okna, provést rekonstrukci elektroinstalace a osvětlení, ani úroveň sociálních zařízení neodpovídá současným požadavkům. V hlavní budově je 12 učeben a po rekonstrukci by v ní zůstaly kmenové třídy. Celkem by tedy po vybudování zmíněné přístavby v zadním traktu vzniklo třiadvacet až čtyřiadvacet kmenových tříd,“ doplnil ředitel.
Semerád uvažuje též o tom, že by mohlo vzniknout technické lyceum zaměřené na management kybernetické informační bezpečnosti a na umělou inteligenci. „Jeho absolventi by neměli mít nouzi o uplatnění. Do budoucna by totiž měla mít každá firma nad padesát zaměstnanců člověka, který se bude zabývat kybernetickou informační bezpečností. Právě ona, spolu s umělou inteligencí, jsou tématy, kterým patří zítřek,“ uzavřel ředitel.