Detail aktuality
O regionální železnici v Libereckém kraji musí dopravci soutěžit
Rada Libereckého kraje na svém jednání 15. prosince potvrdila zájem soutěžit další regionální železniční linky.
„Se soutěžemi na železniční dopravce má největší zkušenosti asi právě Liberecký kraj. A jsou pozitivní, protože se podařilo výrazně zvýšit kvalitu. Dnes na našich tratích jezdí v průměru nejnovější vozidla z celé republiky za ceny stejné nebo dokonce nižší než dříve,“ uvádí hejtman Martin Půta.
Tento krok je plně v souladu s Plánem dopravní obslužnosti Libereckého kraje, jenž byl nedávno schválen krajským zastupitelstvem po širokém projednání s místní samosprávou i občany.
„V návaznosti na výsledky jednání pracovní skupiny se sousedními kraji zveřejníme záměr veřejné soutěže ve věstníku Evropské unie. K podobnému kroku se po vzájemné dohodě chystá i Ústecký kraj, protože některé linky máme společné,“ informuje radní Vladimír Mastník, který zodpovídá za resort dopravy.
Liberecký kraj nechá drážní dopravce mezi sebou soutěžit o hlavní krajské linky, které dosud neprošly soutěží a jejichž hlavní část leží v Libereckém kraji. „Výběrové řízení s názvem "Ještědská železnice" zahrnuje linky L2 z Děčína přes Českou Lípu do Liberce a L3 z Liberec přes Turnov do Semil a dále směrem do Královehradeckého kraje. Dále by měl Ústecký kraj vypsat výběrové řízení na společnou linku U11 z Lovosic přes Litoměřice do České Lípy,“ upřesňuje krajské plány Pavel Blažek, jednatel společnosti KORID LK, která byla přípravou výběrových řízení již dříve pověřena. „Máme zájem o spolupráci se Středočeským krajem i o citelné zlepšení dopravy a nasazení kvalitnějších vozidel na tratích, které spojují Mladou Boleslav s Českolipskem a Turnovskem,“ doplňuje Blažek.
Předpokládaná délka soutěžených kontraktů je deset až patnáct let. „Pokud někteří dopravci ještě více nezlepší své služby vůči zákazníkům, jsme oprávnění některé výkony zadat jiným způsobem i dříve, než v roce 2019, kdy Českým drahám končí přímo zadaná smlouva s Libereckým krajem,“ dodává hejtman Martin Půta.