Detail aktuality

Stav krajských silnic a mostů se daří dál zlepšovat. Letos se do nich bude investovat miliarda

30.01.2018 14:57

Stamilionové investice do silniční infrastruktury se pozitivně projevily v nejnovějším hodnocení stavu vozovek silnic a mostů v majetku Libereckého kraje, které bylo zpracováno k 31. prosinci 2017. Vloni se podařilo celoplošně opravit více než 83 kilometrů silnic II. a III. tříd. Průměrná známka se tak zlepšila na 3,22. Z posledních prohlídek vyplývá, že se výrazně zlepšil i stavební stav mostů. Z celkových 653, které kraj vlastní, má nejhorší známku 12 z nich, což je historicky nejmenší počet. V loňském roce šlo do krajských silnic 695 mil. Kč, dalších 318,6 mil. Kč kraj vynaložil na jejich běžnou a zimní údržbu. Letos se chystají investice nejméně za 600 mil. Kč, s náklady na údržbu silnic se kraj dostane na miliardu. A o další prostředky bude usilovat.

Stav silnic II. a III. tříd

„Podařilo se nám udržet trend zlepšování povrchu vozovek krajských silnic. Průměrná známka silnic III. třídy byla 3,29, což je oproti roku 2016, kdy známka činila 3,32, mírné zlepšení. Délky havarijních a nevyhovujících úseků se nám nezměnily, ale naopak ve stavu výborném máme o 26 km úseků víc,“ hodnotí Marek Pieter, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek. Celková délka silnic III. třídy dosahuje 1 584 km, z toho ve výborném až vyhovujícím stavu je 796 km. 

Za poslední roky se k lepšímu postupně mění také kvalita povrchů vozovek II. tříd, zejména u hlavních tahů. Jejich průměrná známka je aktuálně 3,00, což je oproti roku 2016, kdy byla 3,04, také mírné zlepšení. „Na území kraje máme 489 km silnic II. třídy, z toho 317 km je ve stavu výborný až vyhovující,“ říká náměstek Pieter. V nejlepším stavu jsou vozovky silnic II. třídy v okrese Liberec a Jablonec nad Nisou, kde průměrná známka činí 2,47, respektive 2,6, naopak nejhorší stav je v okrese Semily, kde se nachází nejvíce silnic II. třídy (průměrná známka 3,41).

Nejhorší úseky se nachází například na silnici II. třídy č. 294 v Rokytnici nad Jizerou, na silnici
č. 268 z Mimoně na Ralsko a na silnici II/592 v Kryštofově Údolí. V případě silnic III. třídy je ve špatném stavu silnice č. 28624 z Benecka na Mrklov. „Na rekonstrukce a opravy těch nejhorších úseků na Semilsku se zaměříme,“ pokračuje hejtman Martin Půta.

„Před zahájením projekčních prací nejdříve necháváme provést diagnostiku pozemní komunikace, na základě které projektant navrhne technologii opravy. V některých případech se musí udělat kompletní rekonstrukce silnice, včetně podloží a všech konstrukčních vrstev. Stojí to logicky více peněz, ale jde nám hlavně o kvalitu a životnost,“ dodává hejtman.

Vývoj stavu povrchů vozovek silnic II. a III. třídy v kraji, hodnocení k 31. 12. 2017
 

Délka [m]

Klasifikace

celkem

prům. klas.

rok

výborný

dobrý

vyhovující

nevyhovující

havarijní

2010

246 655

623 042

290 118

408 586

524 997

2 093 398

3,16

2011

230 197

566 456

283 428

357 561

656 164

2 093 806

3,31

2012

183 551

574 652

250 478

338 109

746 418

2 093 208

3,42

2013

190 748

554 159

245 938

306 471

779 823

2 077 139

3,45

2014

164 797

580 211

264 481

294 304

771 814

2 075 607

3,45

2015

214 904

570 792

247 702

267 731

775 521

2 076 650

3,39

2016

268 853

554 534

264 000

357 949

631 475

2 076 811

3,25

2017

299 855

537 526

275 160

321 569

640 124

2 074 234

3,22

 

Stav mostů v majetku kraje

Na nejlepším hodnocení za existenci krajů jsou v současné době mosty. Z celkových 653 v majetku kraje jich je pouze 12 v nejhorším stavu (mají číslo VII) a celkem 91 mostů má nejlepší známku (číslo I). Z těch špatných se jedná například o most přes Svitávku v Kunraticích u Cvikova, most přes Sklenařický potok v Jablonci nad Jizerou nebo přes Jílovku v Martinicích v Krkonoších. „Na většinu mostů v havarijním stavu je připravena nebo se už připravuje projektová dokumentace na kompletní rekonstrukci,“ zdůrazňuje náměstek Marek Pieter.

Vývoj stavu mostů v kraji:
 

   

stavební stav

průměr stavebního stavu

 

počet

I

II

III

IV

V

VI

VII

k 31. 12. 2010

669

19

85

115

178

148

81

43

4,14

k 31. 12. 2011

669

18

83

117

172

151

77

51

4,18

k 31. 12. 2012

665

51

93

118

162

156

48

37

3,86

k 31. 12. 2013

661

77

90

115

171

148

40

20

3,64

k 31. 12. 2014

658

74

91

115

155

152

50

21

3,69

k 31. 12. 2015

653

83

94

104

158

142

53

19

3,64

k 31. 12. 2016

653

84

95

107

160

138

51

18

3,61

k 31. 12. 2017

653

91

97

109

163

125

56

12

3,54

 

V letošním roce bude Liberecký kraj do silnic investovat minimálně 600 mil. Kč. „Věřím, že se tato částka ještě navýší. Závisí na dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, která je krajům přislíbena. V současné době máme v rozpočtu kraje prostředky na rekonstrukce našich silnic ve výši 300 mil. Kč, za dalších 150 mil. Kč chceme zrealizovat nebo případně zahájit akce z dotace Integrovaného regionálního operačního programu, za dalších necelých 100 mil. Kč zbývá dokončit akce z minulého roku a za cca 90 mil. Kč dokončíme rekonstrukce silnic na Frýdlantsku v rámci projektu od zámku Frýdlant k zámku Czocha,“ dodává hejtman Martin Půta. Z větších staveb zahájených v loňském roce zbývá dokončit rekonstrukce silnic III/2915 a III/2918 v úseku Horní Řasnice – Srbská a dále silnic III. třídy v Troskovicích, na Javorníku a v Chuchelně.

Liberecký kraj již zahájil několik výběrových řízení na zhotovitele rekonstrukcí silnic II. a III. třídy, konkrétně se jedná o akce silnice III. třídy číslo 29015 a 29013 Raspenava – Lázně Libverda – Ludvíkov, silnice III. třídy číslo 28736 ve Bzí, silnice III/2706 Horky u Dubé, silnice III/29047 v Desné, Údolní ulice, silnice III/28314 v Turnově ulice Palackého nebo mostu ev.č. 26833-1 v Srní u České Lípy. 

Kraj také začal s přípravou velkoplošných oprav, ke kterým dojde v letošním roce. „Jedná se o úseky, jejichž stavební stav umožňuje provést pouze výměnu obrusné vrstvy vozovky a není nutná kompletní rekonstrukce silnice,“ vysvětluje náměstek Pieter. 

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login