Detail aktuality

Stav krajských silnic a mostů se postupně daří zlepšovat

20.06.2016 12:39

Investice do silniční sítě se projevují na hodnocení stavu komunikací, což dokazují výsledky prováděných analýz. Poslední sběr povrchů vozovek krajských silnic proběhl na přelomu května a června. Ukázal, že oproti loňsku se snížila délka havarijních úseků o 28 km a o 56 km se zvýšil počet úseků na výborný stav. Jedná se o nejlepší výsledky od roku 2012.

Výrazně se podařilo zlepšit kvalitu silnic III. tříd, klesl počet havarijních úseků a naopak se zvýšil počet výborných. Za poslední roky se rovněž postupně mění k lepšímu i stav povrchů hlavních tahů silnic. Na nejlepším hodnocení za existenci kraje jsou v současné době mosty. Z celkových 653 jich je pouze 19 v nejhorším stavu (číslo 7) a celkem 83 mostů má nejlepší známku (číslo 1). Oproti předchozímu vedení Libereckého kraje nechává to současné před zahájením projekčních prací provést diagnostiku pozemní komunikace, na základě které projektant navrhne technologii opravy. V některých případech se pak pracuje na kompletní rekonstrukci silnice, včetně podloží a všech konstrukčních vrstev. „Kompletní rekonstrukce nebo velkoplošné opravy stojí logicky více peněz, než nekonečné každoroční záplatování rozbitých silnic. Jde ale především o kvalitu a životnost,“ dodává hejtman Martin Půta.

„V letošním roce plánujeme celoplošné opravy vozovek na silnicích II. a III. třídy v rozsahu 93 km a na 9 mostech ve všech částech kraje. V současné době je připraveno 57 akcí za 405 mil. Kč. Práce na nich, to znamená další zlepšení, se výrazně projeví ve sběru dat až na konci roku,“ vysvětluje hejtman Martin Půta. „Samozřejmě je pořád co zlepšovat a my v tom usilovně pokračujeme. Každé zasedání rady kraje schvalujeme nová výběrová řízení na zhotovitele oprav a rekonstrukcí. Na dnešním mimořádném jednání jsme odsouhlasili třeba opravu silnice II/270 z Doks do Mimoně, v úseku dlouhém 2,1 km. Minulý týden začala dlouho očekávaná rekonstrukce dvou havarijních úseků III/28626 na Benecku, koncem května se rozjely práce v Českém ráji,“ dodává hejtman. Díky úsporám, které přináší transparentní výběrová řízení, kraj předpokládá, že se počet letošních rekonstrukcí ještě zvýší.

V loňském roce Liberecký kraj opravil vozovky na silnicích II. a III. třídy v rozsahu téměř 80 km. Většina jich byla hrazena prostřednictvím dotací. „Rovněž jsme dokončili všechny zbývající opravy silnic II. a III. tříd poškozené povodní v roce 2010. Obnovu čtyř akcí, silnice III/27252 Vítkov, silnice II/592 Chrastava (II. etapa), silnice II/290 Frýdlant - Bílý Potok (II. etapa) a silnice II/290 rekonstrukce opěrné zdi a mostu, jsme mohli zahájit až v roce 2013, kdy jsme dokázali zajistit finance. Bývalé krajské vedení totiž o dotaci nepožádalo. Celkové náklady na tyto zmíněné akce činily 515,3 mil. Kč s tím, že jsme získali prostředky z Ministerstva pro místní rozvoj ve výši 346,3 mil. Kč,“ uvádí hejtman.

 

Dlouhodobý vývoj stavu povrchu vozovek na silnicích II. a III. třídy

Délka [m]

Klasifikace

celkem

prům. klas.

rok

výborný

dobrý

vyhovující

nevyhovující

havarijní

2012

154 378

578 137

255 284

344 127

761 282

2 093 208

3,47

2013

170 434

555 533

246 727

302 347

802 884

2 077 925

3,49

2014

137 280

575 259

232 850

326 906

804 588

2 076 883

3,52

2015

160 425

597 893

255 557

301 524

761 571

2 076 970

3,44

2016

216 888

537 842

250 515

337 709

733 805

2 076 759

3,40

 

Dlouhodobý vývoj stavu povrchu vozovek na silnicích II. třídy

Délka [m]

Klasifikace

celkem

prům. klas.

rok

výborný

dobrý

vyhovující

nevyhovující

havarijní

2012

37 360

181 956

67 217

97 851

104 421

488 805

3,10

2013

46 876

156 927

61 026

85 607

139 043

489 479

3,23

2014

29 876

175 715

67 779

104 305

112 039

489 714

3,19

2015

57 790

180 619

63 396

79 789

108 112

489 706

3,00

2016

45 680

152 876

74 527

97 466

119 157

489 706

3,19

 

Dlouhodobý vývoj stavu povrchu vozovek na silnicích III. třídy

 

 

Délka [m]

Klasifikace

celkem

prům. klas.

rok

výborný

dobrý

vyhovující

nevyhovující

havarijní

2012

117 018

396 181

188 067

246 276

656 861

1 604 403

3,58

2013

123 558

398 606

185 701

216 740

663 841

1 588 446

3,57

2014

107 404

399 544

165 071

222 601

692 549

1 587 169

3,63

2015

102 635

417 274

192 161

221 735

653 459

1 587 264

3,57

2016

171 208

384 966

175 988

240 243

614 648

1 587 053

3,47

 

Dlouhodobý vývoj stavu mostů na silnicích II. a III. třídy

 

počet

1

2

3

4

5

6

7

 

k 31.12.2010

669

19

85

115

178

148

81

43

4,14

k 31.12.2011

669

18

83

117

172

151

77

51

4,18

k 31.12.2012

665

51

93

118

162

156

48

37

3,86

k 31.12.2013

661

77

90

115

171

148

40

20

3,64

k 31.12.2014

658

74

91

115

155

152

50

21

3,69

k 31.12.2015

653

83

94

104

158

142

53

19

3,64

Pozn: mostní prohlídky probíhají vždy ke konci roku

 

„Na základě čtyřletých zkušeností jsem přesvědčen o tom, že bez spolufinancování ze SFDI jsou krajské zdroje na rekonstrukce a opravy silnic nedostatečné. Jsem přesvědčen, že je potřeba nastavit takový systém, kdy budou všechny kraje dopředu vědět, kolika penězi přispěje stát. Domnívám se, že částka 250 mil. Kč ročně by byla přiměřená,“ uzavírá hejtman.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login