Detail aktuality
Stav krajských silnic II. a III. tříd se opět zlepšil, kraj plánuje další opravy
Dobré zprávy přineslo další z řady každoročních měření stavu silnic druhé a třetí třídy a mostů na území Libereckého kraje. Oproti předloňsku se jejich kvalita během minulého roku opět zvýšila.
Výpočty byly provedeny na konci loňského roku. Z hodnocení vyplynulo, že 564,6 kilometru silnic II. a III. třídy je hodnoceno jako havarijní; téměř 280,4 kilometru je v nevyhovujícím stavu, který vyžaduje opravu nebo údržbu. „V přepočtu na procenta je havarijních úseků 27,3 % a nevyhovujících silnic 13,6 % procent,“ upřesnil Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pro resort dopravy. „Oproti předloňsku, kdy byla celková délka havarijních úseků skoro 618 kilometrů a nevyhovujících téměř 294 kilometrů, to představuje zlepšení.“
Průměrná známka silnic obou tříd činila 3,06. I to je krok kupředu, v roce 2019 to bylo 3,15 a pro srovnání v roce 2016 byla známka 3,25. „Zároveň se zvýšila zhruba o 30 kilometrů délka silnic v nejlepší kategorii a o 53 kilometrů se snížila délka havarijních úseků,“ prohlásil Sviták.
V případě silnic II. třídy byla průměrná známka stavu jejich povrchu 2,71. Opět jde o lepší výsledek, než v roce 2019 kdy byla 2,96. Celková délka silnic II. třídy v kraji dosahuje 486 kilometrů, z toho 355 kilometrů je ve výborném až vyhovujícím stavu. V nejlepším stavu jsou v libereckém a jabloneckém okrese, kde průměrná známka činí 2,43, respektive 2,47. V nejhorším stavu jsou cesty v okrese Semily, kde se nachází nejvíce silnic II. třídy; průměrná známka je 3,06.
Průměrná známka stavu silnic III. třídy činila 3,17 a je tak lepší, než hodnota 3,21 v roce 2019 i oproti roku 2018, kdy byla 3,23. „Podařilo se snížit délku havarijních úseků o 23 kilometrů,“ zdůraznil statutární náměstek Sviták. Nejlepší známku – 3,06 – mají na Českolipsku, nejhorší silnice s hodnocením 3,29 jsou na Jablonecku. „Z obcí mají nejlepší povrchy vozovek ve městě Chrastava, kde činí průměrná známka 1,90. Nejhůře jsou na tom v Rokytnici nad Jizerou s průměrnou známkou 3,96,“ upřesnil Sviták.
Za uplynulý rok se opravilo 44,3 kilometru vozovek na silnicích II. a III. tříd. „Z toho bylo 21,3 kilometru opraveno v rámci akcí financovaných ze Státního fondu dopravní infrastruktury, 6,2 kilometru v rámci akcí, na nichž se penězi spolupodílel Liberecký kraj, 2,2 v rámci oprav jiných subjektů při zásahu do krajských komunikací a 14,6 kilometru financovaných z Integrovaného regionálního operačního programu neboli IROP,“ sdělil Sviták. „Opravou nebo rekonstrukcí prošlo také šest mostů.“
Od roku 2010 do loňska Liberecký kraj opravil nebo zrekonstruoval 171 mostů na silnicích II. a III. tříd. Předloni jich bylo na stupnici od jedné do sedmi celkem 13 v nejhorším stavu se známkou 7 a 84 ve stavu nejlepším, tedy s hodnocením 1. Průměrná známka pro letošek činí 3,56. „Na letošní rok se připravují projekty na opravu 13 mostů,“ zmínil Sviták. „K rekonstrukci mostů, jejichž stav je označen známkami 4, 5, 6 a 7, by bylo celkem potřeba 1,5 miliardy korun.“
V loňském roce kraj vynaložil na rekonstrukce silnic 928 milionů korun. „K tomu, abychom udrželi stav setrvalého zlepšování kvality silnic v kraji, je potřeba pravidelně do údržby, oprav a modernizace silniční sítě investovat,“ prohlásil hejtman Martin Půta. Letos plánuje kraj na rekonstrukce ze svého rozpočtu vyčlenit 126 milionů, ze Státního fondu dopravní infrastruktury připutuje 150 milionů a příslibem je také dotace z evropských fondů ve výši zhruba 350 milionů korun. „Pro letošní rok jsou v plánu například rekonstrukce havarijních mostů přes Jizeru v Poniklé a přes potok Cedron mezi Jilemnicí a Beneckem. Plánuje se také rekonstrukce silnice číslo II/284 mezi Lomnicí nad Popelkou a Novou Vsí nad Popelkou a úpravy silnice číslo II/289 v Bořkově u Semil.“
Od roku 2006 do letoška uvolnil kraj na údržbu svých silnic 4.692.518.000 korun. Do oprav a rekonstrukcí včetně státních a evropských dotací putovalo za tutéž dobu 9.071.583.000 korun.Předpokládané opravy krajských silnic pro rok 2021 se nalézají na webu Libereckého kraje: http:// https://doprava.kraj-lbc.cz/dopravni-omezeni/predpokladane-opravy-krajskych-silnic-v-roce-2021-r1089058.htm
Vývoj stavu povrchů vozovek k 31. 12. 2020:
délka [m] | klasifikace | celkem | průměr | ||||
rok | výborný | dobrý | vyhovující | nevyhovující | havarijní | ||
2013 | 190.748 | 554.159 | 245.938 | 306.471 | 779.823 | 2.077.139 | 3,45 |
2014 | 164.797 | 580.211 | 264.481 | 294.304 | 771.814 | 2.075.607 | 3,45 |
2015 | 214.904 | 570.792 | 247.702 | 267.731 | 775.521 | 2.076.650 | 3,39 |
2016 | 268.853 | 554.534 | 264.000 | 357.949 | 631.475 | 2.076.811 | 3,25 |
2017 | 299.855 | 537.526 | 275.160 | 321.569 | 640.124 | 2.074.234 | 3,22 |
2018 | 315.804 | 605.319 | 242.394 | 284.030 | 626.177 | 2.073.177 | 3,14 |
2019 | 283.630 | 643.497 | 234.233 | 294.001 | 617.950 | 2.073.311 | 3,15 |
2020 | 312.017 | 657.829 | 252.063 | 280.338 | 564.659 | 2.066.956 | 3,06 |
Stav mostů k 31. 12. 2020:
stavební stav | průměr stavebního | ||||||||
počet | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | ||
k 31. 12. 2010 | 669 | 19 | 85 | 115 | 178 | 148 | 81 | 43 | 4,14 |
k 31. 12. 2011 | 669 | 18 | 83 | 117 | 172 | 151 | 77 | 51 | 4,18 |
k 31. 12. 2012 | 665 | 51 | 93 | 118 | 162 | 156 | 48 | 37 | 3,86 |
k 31. 12. 2013 | 661 | 77 | 90 | 115 | 171 | 148 | 40 | 20 | 3,64 |
k 31. 12. 2014 | 658 | 74 | 91 | 115 | 155 | 152 | 50 | 21 | 3,69 |
k 31. 12. 2015 | 653 | 83 | 94 | 104 | 158 | 142 | 53 | 19 | 3,64 |
k 31. 12. 2016 | 653 | 84 | 95 | 107 | 160 | 138 | 51 | 18 | 3,61 |
k 31. 12. 2017 | 653 | 91 | 97 | 109 | 163 | 125 | 56 | 12 | 3,54 |
k 31. 12. 2018 | 652 | 90 | 108 | 111 | 153 | 116 | 60 | 14 | 3,54 |
k 31. 12. 2019 | 650 | 87 | 111 | 108 | 150 | 119 | 62 | 13 | 3,52 |
k 31. 12. 2020 | 649 | 84 | 113 | 111 | 134 | 114 | 71 | 13 | 3,56 |
Finanční prostředky vložené do silniční sítě (v tisících Kč):
rok | údržba | rekonstrukce |
2006 | 281,430 | 324,910 |
2007 | 283,560 | 425,831 |
2008 | 295,960 | 693,220 |
2009 | 316,050 | 612,802 |
2010 | 292,835 | 140,534 |
2011 | 286,994 | 345,186 |
2012 | 306,730 | 462,230 |
2013 | 268,397 | 653,934 |
2014 | 232,121 | 687,647 |
2015 | 253,867 | 1098,655 |
2016 | 294,461 | 404,573 |
2017 | 318,682 | 485,957 |
2018 | 288,529 | 734,590 |
2019 | 340,810 | 719,897 |
2020 | 320,956 | 927,999 |
2021 | 311,136 | 353,618 |
CELKEM | 4.692,518 | 9.071,583 |