Detail aktuality

Výstavu pod názvem Autíčka pana Ferdíčka můžete shlédnout ještě do konce týdne

03.09.2013 13:42

 Výstavu aut přádanou na počest vratislavického rodáka Ferdinanda Porsche můžete shlédnout ještě do 8. 9. v prostorách Obchodního centra Forum v Liberci.

 Výstavu pod názvem Autíčka pana Ferdíčka si nenechal ujít ani hejtman Libereckého kraje Martin Půta, pod jehož záštitou se výstava koná. „Výstava aut a její doprovodné akce mají přiblížit věhlas značky Porsche a jejího tvůrce. Určitě je se na co podívat a těšit,“

 

 

Jak výstavu a osobu Ferdinanda Porsche popsal Magazín Forum Liberec:

Památník, muzeum, festival nebo výstava?

 

Byl vyjímečný, uměl technicky myslet, stal se úspěšným managerem a zakladatelem dnes největšího evropského výrobce automobilů. Osobnost oceněná za celoživotní dílo titulem "konstruktér století", vizionář a především pracovitý člověk, otec dvou dětí Ferryho a Luisy. Za svého života byl nejednou vyznamenán nejvyššími představiteli evropských států.

 

Tak jako každá mince má svůj rub a líc, podobně je na tom i Ferdinand Porsche. Celoživotně hledal cestu jak dát lidem auto a to obnášelo kompromisy. Nejen osobní, ale i technické a politické.

 

Na přelomu let 1893/4 se v jeho hlavě pravděpodobně objevila myšlenka auta pro všechny. Jako osmnáctiletý jinoch, se mohl, dozvěděl o motorovém kočáru libereckého barona Theodora von Liebiega a to bylo pro našeho slavného rodáka impulzem. Měl za sebou základní školu, kurzy elektrotechniky na liberecké průmyslovce a na doporučení velmi váženého rodu Ginzkeyů (vratislavický výrobce koberců) odešel do učení ve Vídni, kde také navštěvoval univerzitní přednášky. Cca v rozmezí let 1897 až 1907 byl Ferdinand Porsche aktivní na poli elektromobility. Proslavil se revolučním bezpřevodovým elektromotorem umístěným v náboji kola (koncepce Lohner – Porsche) za kterou v roce 1900 získal na Světové výstavě v Paříži zlatou medaili, konstruoval benzinovo - elektrická hybridní vozidla následně i pro nového zaměstnavatele, společnost Austro Daimler, kde pracoval jako technický ředitel až do roku 1923. Pod touto značkou vznikly legendy Maja a Sascha. Odtud odešel do Stuttgartu k firmě Daimler na pozici šéfkonstruktéra. Zde se proslavil konstrukcemi závodních automobilů a kompresorovými motory. V roce 1931 zakládá vlastní konstrukční kancelář a o rok později, za hospodářské krize, obdrží nabídku ze Sovětského svazu stát se generálním ředitelem tamního autoprůmyslu. Nabídka měla jeden háček. Nebylo cesty zpět. Proto tehdy, ještě jako Československý občan, odmítá a zůstává s rodinou v Německu. S Říšským svazem automobilového průmyslu uzavírá smlouvu na výrobu nového lidového vozu s cenou pod 1000 říšských marek, aby v roce 1938 začala stavba továrny ve Wolfsburgu. Začínající válka vše změnila. Historie se opakovala. Odmítnou a odejít z Německa? Kam? Do Ameriky kde se učil? Pragmaticky zůstal "doma" ve Stuttgartu.

 

Po 2. světové válce byl 22 měsíců vězněn za spolupráci s nacisty. Do jaké míry oprávněně nelze určit. Dosud v žádných materiálech nebyl totiž doložen rozsudek. Můžeme se proto domnívat, že šlo o konkurenční tlak jiných výrobců automobilů, jak některé zdroje uvádí.

 

A aby ne. Vždyť nejslavnější konstrukce, klasický Volkswagen Brouk, se vyráběl 65 let a šestkrát byl modernizován. Poslední měl výrobní číslo 21 529 464. Dnes se vyrábí třetí generace. Automobilka Porsche je v kategorii exkluzivních vozidel, její produkce roste a dosahuje celosvětově nejlepších hospodářských výsledků. Součástí koncernu Volkswagen AG je také společnost Škoda auto, největší tuzemský exportér patřící mezi nejúspěšnější naše firmy. V žebříčku Czech top 100 obhájila i letos loňské prvenství. Automobilový průmysl se u nás podílí 25% na tvorbě HDP.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace
Login