Detail aktuality
Zimní údržbu komunikací opět zajistí krajská společnost Silnice LK
V nadcházející zimní sezoně bude údržbu celkem 2.057,109 kilometru silnic II. a III. třídy opět zajišťovat krajská společnost Silnice LK a.s. Liberecký kraj na ni pro rok 2026 vyčlenil dohromady 150 milionů korun – jen na listopad a prosinec 2025 je připraveno 53,5 milionu korun včetně DPH.
„Zimní období je pro řidiče i silničáře vždy velkou zkouškou. Chtěl bych všechny požádat o trpělivost a ohleduplnost. Není možné očekávat, že budou vozovky v zimě ve stejném stavu jako v létě. Věřím ale, že i letos naši silničáři udělají maximum pro to, aby zajišťovali bezpečnou a plynulou dopravu,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta.
„Moc děkuji pracovníkům Silnic LK za jejich každoroční práci a nasazení. Jsem rád, že používají pro zimní údržbu kvalitní vybavení, jako jsou sypače, radlice, pluhy či sněhové frézy. Díky moderní technice mohou silničáři rychle a pružně zajistit sjízdnost komunikací v regionu,“ doplnil Jan Sviták, náměstek hejtmana Libereckého kraje pro resort dopravy.
Zimní údržba na silnicích II. a III. tříd na územní působnosti Krajské správy silnic Libereckého kraje se organizačně provádí podle Plánu zimní údržby silnic, který legislativně vychází z těchto podkladů:
• Zákon č. 13/1997 Sb. Zákon o pozemních komunikacích
• Vyhláška č. 104/1997 Sb., kterou se provádí Zákon o pozemních komunikacích
„Účinnost Plánu zimní údržby stanovuje legislativa v souvislosti s vyhláškou, a to na období od 1. listopadu do 31. března následujícího roku. Mimo toto období zmírňujeme závady ve sjízdnosti komunikací bez zbytečných odkladů a přiměřeně k vzniklé situaci,“ dodal Petr Správka, předseda představenstva společnosti Silnice LK. „Nově schválený optimalizovaný plán zimní údržby snížil počet okruhů z 59 na 56. Došlo také k jejich sloučení a propojení se silnicemi I. třídy, které byly vysoutěženy na následující šestileté období. Zvýšením podílu chemicky udržovaných okruhů u silnic II. a III. třídy očekáváme zlepšení kvality zimní údržby a stabilizaci nákladů v příštích letech, a to i pro Liberecký kraj.“
Pro účely Plánu zimní údržby se silnice rozdělují podle pořadí důležitosti takto:
a) I. pořadí – silnice I. třídy a dopravně důležité silnice II. třídy
b) II. pořadí – zbývající úseky silnic II. třídy nezařazené do I. pořadí a dopravně významné silnice III. třídy
c) III. pořadí – ostatní silnice III. třídy nezařazené do II. pořadí a udržované zpravidla jen pluhováním
d) neudržované – silnice, na nichž není provozována osobní linková doprava a na nichž není nutné pro jejich malý dopravní význam vykonávat zimní údržbu
Sjízdnost se zajišťuje v těchto časových lhůtách (od výjezdu mechanismů):
- na dálnicích do 2 hodin
- na silnicích zařazených do:
- pořadí do 3 hodin
- II. pořadí do 6 hodin
- III. pořadí do 12 hodin
Uvedené lhůty platí pro dálnice a silnice zařazené do I. pořadí důležitosti po celých 24 hodin. Doba od zjištění závady ve sjízdnosti silnice do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší než 30 minut.
Počet okruhů zimní údržby je letos 56 (31 chemických a 25 zdrsňovacích). Telefonní spojení na nepřetržitá dispečerská pracoviště pro silnice II. a III. třídy v Libereckém kraji je 777 511 255. Dispečerská pracoviště pracují ve třísměnném nepřetržitém provozu. V týdnu se dispečeři střídají v časech 6:00, 14:00 a 22:00. O víkendech a svátcích dochází ke střídání v 6:00 a 18:00. V letošním roce bude sloužit na pracovištích 34 dispečerů.
Tabulka s přehledem použitého materiálu:
| Třída | Celkem km | Technologie posypu (kilometrů posypu) | Neudržované | Předané | ||||
| Chemickými rozmrazovacími materiály | Zdrsňovacími mat. | Jen pluhováním | ||||||
| bez zvlhčení | se zvlhčením | struska | drť | |||||
| písek | ||||||||
| II. | 486,861 | 0 | 376,931 | 0 | 97,812 | 0,803 | 7,393 | 3,922 |
| III. | 1.570,248 | 0 | 674,038 | 0 | 803,671 | 23,890 | 50,057 | 18,592 |
| CELKEM | 2.057,109 | 0 | 1.050,969 | 0 | 901,483 | 24,693 | 57,450 | 22,514 |
Počet techniky zimní údržby (vlastní i dodavatelská):
| Sypače vozovek | Suchá sůl | 0 |
| Vlhčená sůl | 39 | |
| Zdrsňující materiál | 29 | |
| Kombinované | 2 | |
| Radlice, pluhy | Předsazené | 86 |
| – z toho segmentové | 70 | |
| Závěsné radličky | 36 | |
| Šípové pluhy | 11 | |
| Sněhové frézy, metače | 10 | |
| Nakladače | 17 | |
| Solankové hospodářství | Výrobník – mísící zařízení | 9 |
| Skladovací nádrže (počet/m3) | 9/186 | |
| Silniční hlásiče náledí (meteostanice) | 6 KSS LK 25 ŘSD | |
Náklady na zimní údržbu silnic za minulé období:
2015–2016 náklady činily 101,4 milionu korun včetně DPH
2016–2017 náklady činily 125,4 milionu korun včetně DPH
2017–2018 náklady činily 109,9 milionu korun včetně DPH
2018–2019 náklady činily 127,5 milionu korun včetně DPH
2019–2020 náklady činily 86,567 milionu korun včetně DPH
2020–2021 náklady činily 143,565 milionu korun včetně DPH
2021–2022 náklady činily 127,252 milionu korun včetně DPH
2022–2023 náklady činily 152,503 milionu korun včetně DPH
2023–2024 náklady činily 142,565 milionu korun včetně DPH
2024–2025 náklady činily 150,253 milionu korun včetně DPH
Seznam úseků osazených značením zimní výbava (oproti loňsku beze změny):
| Číslo silnice | Úsek (místopis) | Okres | Silniční správní |
| úřad | |||
| II/294 | Rokytnice – Rezek – Vítkovice | SM | Jilemnice |
| II/286 | Vítkovice – Dolní Mísečky – Horní Mísečky | SM | Jilemnice |
| III/28620 | Jestřabí v Krkonoších – Rezek | SM | Jilemnice |
| III/28624, 28626 | Dolní Štěpanice – Benecko – Mrklov | SM | Jilemnice |
| III/0143 | Buřany–Františkov | SM | Jilemnice |
| III/0144 | Bratrouchov | SM | Jilemnice |
| III/0146 | Stromkovice | SM | Jilemnice |
| III/29056 | Paseky nad Jizerou | SM | Jilemnice |
| III/28623 | Poniklá | SM | Jilemnice |
| III/28621 | Víchovská Lhota | SM | Jilemnice |
| III/28620 | Hrabačov–Křižlice | SM | Jilemnice |
| III/29019 | Kořenov–Jizerka | JN | Tanvald |
| III/29022 | Josefův Důl–Hrabětice | JN | Jablonec nad Nisou |
| III/29037 | Karlov – Horní Maxov | JN | Jablonec nad Nisou |
| II/290 | Desná–Souš | JN | Tanvald |
| III/29018 | Desná – Dolní Kořenov | JN | Tanvald |
| III/2904 | Mníšek–Raspenava | LB | Liberec, Frýdlant |
| II/290 | Bílý Potok – Smědava | LB | Frýdlant |